brand

Viitorul mașinilor mici în lume

Viitorul mașinilor mici în lume

Industria auto globală se schimbă radical odată cu trecerea de la motoarele cu ardere la cele electrice. Schimbarea afectează tot ce ține de conceptul de mașină - de la design și producție până la modul în care oamenii le conduc și interacționează cu ele.

Unele țări și producători de mașini sunt mai pregătiți decât alții pentru această schimbare. În timp ce SUV-urile și mașinile de lux sunt de obicei mai adaptabile la noile tipuri de motor, segmentele cum ar fi subcompactele se confruntă cu mai multe provocări. În final, este o problemă de preț. În ciuda eforturilor, bateriile rămân un factor semnificativ în costurile de producție ale unui vehicul electric. Și acest cost nu se schimbă prea mult, fie că vorbim despre o mașină de lux de top sau un mic vehicul urban.

Acesta este motivul pentru care producătorii de mașini europeni și americani au început să își crească portofoliul de vehicule electrice cu mașini de lux și premium. Acești cumpărători sunt deja pregătiți să plătească o sumă mai mare, dar clienții care caută subcompacte și mașini de oraș ieftine nu sunt dispuși sau nu sunt capabili să o facă. De aceea avem mult mai puține mașini electrice mici de ales. Se va schimba asta în viitor?

În prima jumătate a anului 2023, doar 18 modele diferite de mașini electrice mici pentru segmentele A și B au fost disponibile în Europa. În China, însă, numărul de opțiuni era aproape dublu, cu 34 de modele diferite. Statele Unite au vândut doar două: Chevrolet Bolt EV și Mini Electric. Aceste numere contrastează cu numărul mare de mașini mici cu motor cu ardere disponibile pentru cumpărători.

Viitorul mașinilor mici are așadar două fețe. Pe de o parte, sunt cele produse în Europa, care vor supraviețui în funcție de capacitatea producătorilor de a reduce costurile bateriilor. Europa este o regiune în care producția de mașini este foarte costisitoare, deci orice creștere a costurilor va continua să afecteze viabilitatea financiară a segmentelor mai puțin profitabile.

Pe de altă parte, în timp ce această presiune crește asupra producătorilor europeni, devine o oportunitate perfectă pentru industria chineză de a umple acest gol. China, de fapt, poate produce mașini electrice mai ieftine datorită angajamentului puternic al guvernului central și a unei forțe de muncă mai competitive. O subcompactă chineză costă în medie cu 58% mai puțin decât subcompactele non-chinezești, ceea ce înseamnă că are potențialul de a perturba piețele externe.

Aceasta ne aduce la o dilemă interesantă. Vor fi interesați producătorii de mașini din SUA sau Europa în producerea de mașini mici, care în general nu sunt la fel de profitabile ca segmentele mai mari? Sau aceste companii vor abandona complet segmentul, lăsând mașinile mici în seama companiilor chineze? Sau ar putea exista o combinație a producției? Deja vedem unele mărci occidentale care investesc în fabrici și produc mașini în China, atât pentru piața chineză, cât și pentru cea externă.

Și oamenii încă le cumpără. Segmentele auto mici A și B au reprezentat 23% din vânzările de autoturisme în Europa în 2022, 51% în India, 28% în Asia de Sud-Est Pacific, și 38% în Africa. Prin urmare, ele rămân un segment important în termeni de volum. Vor renunța țările occidentale la producătorii chinezi chiar dacă nu generează aceleași profituri ca segmentele superioare?