brand

Vânzările de mașini noi în Europa au crescut cu 10% în februarie, dar cota de piață a vehiculelor electrice rămâne constantă

Vânzările de mașini noi în Europa au crescut cu 10% în februarie, dar cota de piață a vehiculelor electrice rămâne constantă

Vânzările de mașini noi în Europa au înregistrat o creștere de 10% în luna februarie, conform datelor furnizate de Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA). Cu toate acestea, cota de piață a vehiculelor electrice (EV) nu a reușit să crească, rămânând constantă în comparație cu lunile anterioare.

În total, au fost înregistrate 995.059 de unități noi în piețele Uniunii Europene (UE), Spațiului Economic European (SEE) și Regatului Unit. Această creștere semnificativă a vânzărilor se datorează în mare parte eforturilor depuse de producătorii auto, cum ar fi Grupul Volkswagen și Stellantis, pentru a reduce backlog-ul de comenzi acumulate.

Cu toate acestea, vehiculele electrice nu au reușit să-și mărească cota de piață, deoarece cererea a scăzut în unele piețe importante, cum ar fi Germania și Suedia. Aceasta poate fi atribuită în parte reducerii graduală a subvențiilor guvernamentale care au stimulat cererea în ultimii ani.

Jean-Dominique Senard, președintele Renault, a subliniat importanța subvențiilor într-o audiere în fața Senatului francez, spunând: "Subvențiile nu ar trebui să fie eterne, dar avem nevoie de ele în acest moment". Decizia Germaniei de a reduce ajutorul acordat vehiculelor electrice în decembrie 2023 a destabilizat piața și există riscul unei scăderi semnificative în 2024.

În Franța, subvențiile pentru vehiculele electrice au fost reduse pentru jumătatea cea mai bogată a populației, iar un plan de leasing finanțat de stat pentru gospodăriile mai sărace a fost suspendat. În Italia, clienții așteaptă introducerea unor noi ajutoare anunțate de guvern, ceea ce a determinat o amânare a achizițiilor de vehicule electrice.

Vânzările de vehicule electrice în Germania au înregistrat o scădere de 15% în luna februarie, chiar și în condițiile în care producătorii auto, precum Volkswagen, au încercat să compenseze reducerea ajutorului guvernamental prin acordarea propriilor reduceri.

Deși o gamă largă de modele electrice noi au reușit să convingă un număr mai mare de cumpărători în piețe precum Franța și Danemarca, infrastructura de încărcare suboptimală rămâne un obstacol în calea adoptării mai largi a vehiculelor electrice. Chiar și războiul de prețuri declanșat anul trecut de Tesla nu a fost suficient pentru a accelera cererea.

În schimb, clienții se îndreaptă tot mai mult către modelele hibride plug-in. Vânzările de vehicule plug-in au înregistrat o creștere de 12% în luna februarie, depășind nu doar mașinile electrice pur, ci și modelele alimentate cu benzină.

Această schimbare în preferințele consumatorilor a determinat constructorii auto, precum Mercedes-Benz și Audi, să își reducă strategiile privind vehiculele electrice. Renault, care se bazează pe o reconfigurare majoră a gamei de produse în acest an, a purtat discuții cu alte companii pentru a dezvolta vehicule electrice mai accesibile.

Analiștii de la Bloomberg Intelligence, Gillian Davis și Michael Dean, au declarat că "vânzările de vehicule electrice au început să încetinească" și că "cota lor din piața globală s-ar putea opri în acest an pe măsură ce apetitul consumatorilor scade".

În concluzie, deși vânzările generale de mașini noi au crescut în Europa în luna februarie, cota de piață a vehiculelor electrice a rămas constantă. Reducerea subvențiilor guvernamentale și infrastructura de încărcare suboptimală sunt factori care împiedică o adoptare mai largă a vehiculelor electrice pure. În schimb, modelele hibride plug-in câștigă tot mai multă popularitate printre consumatori. Constructorii auto ajustează strategiile lor în funcție de aceste tendințe și caută parteneriate pentru a dezvolta vehicule electrice mai accesibile.

În luna februarie, vânzările de mașini noi în Europa au înregistrat o creștere semnificativă de 10%, conform datelor furnizate de Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA). Această creștere se datorează în mare parte eforturilor depuse de producătorii auto pentru a reduce backlog-ul de comenzi acumulate în perioada anterioară. Cu toate acestea, deși vânzările generale au crescut, cota de piață a vehiculelor electrice (EV) nu a reușit să crească, rămânând constantă în comparație cu lunile anterioare.

Cauzele stagnării cotei de piață a vehiculelor electrice

Există mai multe motive care au dus la stagnarea cotei de piață a vehiculelor electrice în Europa. Unul dintre acestea este reducerea graduală a subvențiilor guvernamentale acordate pentru achiziționarea de vehicule electrice. Statele europene au oferit timp de ani de zile subvenții generoase pentru a stimula cererea de vehicule electrice, însă acum mulți dintre acești bani nu mai sunt disponibili. Subvențiile nu pot fi menținute pe termen nelimitat, iar unele țări, precum Franța și Germania, au redus deja nivelul acestora.

O altă cauză este infrastructura de încărcare suboptimală. Chiar dacă există o gamă largă de modele electrice disponibile pe piață, mulți consumatori sunt descurajați să își cumpere astfel de vehicule din cauza lipsei de stații de încărcare sau a timpului necesar pentru încărcare. Acest aspect face ca vehiculele electrice să nu fie o opțiune convenabilă pentru toți șoferii.

Creșterea vânzărilor de modele hibride plug-in

În contrast cu vehiculele electrice pure, modelele hibride plug-in au înregistrat o creștere semnificativă a vânzărilor în luna februarie. Vânzările acestora au crescut cu 12%, depășind nu doar mașinile electrice pure, ci și modelele alimentate cu benzină. Acest lucru se datorează faptului că modelele hibride plug-in oferă o alternativă mai convenabilă și mai flexibilă pentru consumatori, combinând avantajele vehiculelor electrice cu cele ale vehiculelor cu motoare cu combustie internă.

Constructorii auto, precum Mercedes-Benz și Audi, au observat această tendință și și-au ajustat strategiile pentru a se concentra mai mult pe modelele hibride plug-in în detrimentul vehiculelor electrice pure.

Perspectivele pieței vehiculelor electrice în Europa

Analiștii de la Bloomberg Intelligence au observat o încetinire a vânzărilor de vehicule electrice și au prognozat că aceasta ar putea avea un impact asupra cotei de piață a acestora în acest an. Apetitul consumatorilor pentru vehiculele electrice pare să scadă, ceea ce ar putea duce la o stagnare a cotei de piață a acestora.

Cu toate acestea, există în continuare oportunități pentru creșterea vânzărilor de vehicule electrice în Europa. Îmbunătățirea infrastructurii de încărcare și disponibilitatea unor subvenții guvernamentale mai consistente ar putea contribui la creșterea cererii de vehicule electrice. Totodată, dezvoltarea de modele mai accesibile și parteneriate între diferiți producători auto ar putea atrage un segment mai larg de consumatori.

În concluzie, deși vânzările generale de mașini noi au crescut în luna februarie în Europa, cota de piață a vehiculelor electrice a rămas constantă. Reducerea subvențiilor guvernamentale și infrastructura de încărcare suboptimală sunt factori care împiedică o adoptare mai largă a vehiculelor electrice pure. În schimb, modelele hibride plug-in câștigă tot mai multă popularitate printre consumatori. Constructorii auto ajustează strategiile lor în funcție de aceste tendințe și caută parteneriate pentru a dezvolta vehicule electrice mai accesibile.