Vânzările de mașini noi în Europa au crescut în iunie datorită cererii sporite pentru vehiculele electrice în Italia
Piața auto europeană a înregistrat o creștere neașteptată în luna iunie, stimulată de o cerere ridicată pentru mașinile electrice în Italia, după ce guvernul condus de Giorgia Meloni a introdus subvențiile de mult așteptate pentru vehiculele cu emisii zero. Această tendință ascendentă a reprezentat o rază de speranță pentru un sector care a fost lovit de provocări semnificative în ultimii ani.
Potrivit datelor publicate de Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), înmatriculările de mașini noi în Uniunea Europeană, țările AELS și Regatul Unit au crescut cu 3,6% în luna iunie, atingând un total de 1,31 milioane de unități. Această cifră marchează o revenire binevenită în comparație cu aceeași perioadă a anului trecut, când piața a fost afectată de perturbările lanțurilor de aprovizionare și de incertitudinea economică generată de pandemia COVID-19.
Principalul factor care a stat la baza acestei creșteri a fost cererea explozivă pentru vehiculele electrice în Italia. Guvernul italian a introdus recent un pachet de stimulente financiare pentru achiziționarea de mașini electrice, determinând o creștere semnificativă a vânzărilor în această categorie. De fapt, livrările de mașini electrice în Italia s-au dublat în luna iunie, compensând scăderile înregistrate în alte țări europene importante, cum ar fi Germania și Franța.
Cu toate acestea, tranziția către vehiculele electrice în Europa continuă să se confrunte cu obstacole semnificative. Prețurile ridicate ale mașinilor electrice și eliminarea treptată a subvențiilor de către unele guverne au frânat ritmul de adoptare a acestor vehicule. Companiile auto de top, precum Mercedes-Benz, au fost nevoite să-și amâne țintele de vânzări pentru mașinile electrice, în timp ce producătorii de baterii reevaluează proiectele lor.
Stellantis, unul dintre cei mai mari constructori auto din lume, a oprit temporar producția de mașini electrice la uzina sa Mirafiori de lângă Turin, iar Grupul Volkswagen a inițiat recent proceduri care ar putea duce la închiderea unei fabrici din Belgia care produce modelul electric Audi Q8 E-tron.
Potrivit datelor ACEA, cota de piață a mașinilor electrice cu baterie în Europa a scăzut ușor în luna iunie, ajungând la 15,9%, față de 16,5% în aceeași perioadă a anului trecut. Această tendință descrescătoare se extinde și la nivelul primelor șase luni ale anului, când cota de piață a mașinilor electrice a scăzut la 13,9%, comparativ cu 14,2% în aceeași perioadă a anului 2022.
Factorii care au contribuit la această scădere includ costurile ridicate de împrumut și creșterea economică modestă în întreaga Europă, care au afectat semnificativ sentimentul consumatorilor. Vânzările auto în Uniunea Europeană au rămas cu aproximativ 18% sub nivelurile de dinaintea pandemiei, în 2019, în primele șase luni ale acestui an.
Perspectivele pentru Germania, cea mai mare economie europeană, s-au întunecat pe fondul scăderii exporturilor și al incertitudinii politice din Franța, potrivit președintelui ZEW, Achim Wambach.
Cererea pentru mașinile electrice rămâne puternic influențată de stimulentele financiare oferite de guverne. În Germania, cea mai mare piață auto din Europa, guvernul a oprit brusc subvențiile în decembrie anul trecut, ceea ce a dus la o scădere de 16% a înmatriculărilor în prima jumătate a anului 2023. O situație similară s-a înregistrat și în Suedia, unde retragerea subvențiilor a determinat o scădere a vânzărilor de mașini electrice cu o cincime.
Chiar și giganții industriei auto nu au fost cruțați de aceste tendințe negative. Cererea pentru vehiculele Tesla a continuat să scadă în întreaga regiune, înregistrând o scădere de 7,2% în luna iunie și de 12% în primele șase luni ale anului.
În ciuda acestor provocări, industria auto europeană rămâne hotărâtă să accelereze tranziția către vehiculele electrice. Constructorii auto investesc masiv în dezvoltarea de noi modele electrice și în îmbunătățirea tehnologiilor bateriilor, în timp ce guvernele caută modalități de a stimula adoptarea acestor vehicule prin politici și stimulente financiare adecvate.
Totuși, viitorul industriei auto europene va depinde în mare măsură de capacitatea sa de a aborda provocările legate de costurile ridicate, infrastructura de încărcare insuficientă și incertitudinea economică persistentă. Numai prin eforturi concertate din partea tuturor părților implicate se va putea realiza o tranziție reușită către o mobilitate mai durabilă și ecologică.
Deși creșterea vânzărilor de mașini noi în Europa în luna iunie a fost un semn pozitiv, industria auto se confruntă în continuare cu obstacole semnificative în calea adoptării pe scară largă a vehiculelor electrice. Prețurile ridicate, costurile de împrumut în creștere și incertitudinea economică au afectat semnificativ cererea pentru aceste vehicule.
Cu toate acestea, stimulentele financiare oferite de unele guverne, precum cel italian, au demonstrat că pot avea un impact semnificativ în stimularea vânzărilor de mașini electrice. Această strategie ar putea fi luată în considerare și de alte țări europene pentru a accelera tranziția către o mobilitate mai durabilă.
În același timp, constructorii auto trebuie să continue să investească în dezvoltarea de tehnologii inovatoare și în reducerea costurilor de producție pentru a face mașinile electrice mai accesibile pentru consumatori. Colaborarea strânsă între industrie, guverne și alți actori cheie va fi esențială pentru depășirea obstacolelor actuale și pentru a crea un viitor mai ecologic pentru transportul auto în Europa.