brand

Toyota GR86 sau Toyota Prius? Ce au preferat europenii în 2023

Toyota GR86 sau Toyota Prius? Ce au preferat europenii în 2023

În 2023, Toyota a înregistrat vânzări record în Europa, cu un total de 1,173,419 vehicule livrate, inclusiv modelele cu emblemă Lexus. Însă, o analiză mai atentă a acestor cifre dezvăluie o situație surprinzătoare - modelul GR86 a surclasat iconica Prius în preferințele europenilor. Hai să aflăm cum s-a întâmplat acest lucru.

În 2023, Toyota a avut un an excepțional în Europa, înregistrând vânzări de 1,173,419 vehicule. Clasamentul a fost condus de Yaris Cross cu 195,569 unități, urmat de familia Corolla cu 166,925 automobile și C-HR cu 117,552 vehicule vândute.

În ciuda succesului general, o tendință neașteptată a apărut în detaliile vânzărilor - modelul sportiv GR86 a înregistrat 4,041 de vânzări, depășind astfel Prius, care a reușit doar 2,755 de vânzări. Motivul acestei situații rămâne un mister, având în vedere numeroasele beneficii oferite de vehiculele electrificate în Europa.

Există mai multe motive posibile pentru această tendință surprinzătoare. În primul rând, Prius este vândut în Europa doar ca hibrid plug-in, fără varianta auto-încărcabilă. În plus, livrările noului model nu au început decât mai târziu în an.

Pe de altă parte, GR86, care are zilele numărate în Europa, a fost anunțat de încă din 2021 că va fi vândut doar până la finalul lui 2024. Deși modelul va continua în alte piețe, în Europa va fi retras din 2025.

Există o concepție greșită că retragerea modelului GR86 are legătură cu reglementările mai stricte privind emisiile. În realitate, GR86 nu va putea respecta noile reglementări de siguranță care vor intra în vigoare din 2025. Aceste schimbări legislative vor afecta și mașinile deja construite care nu au fost vândute.

Toyota a declarat că mașina ar trebui "reproiectată complet" pentru a îndeplini noile reglementări, ceea ce nu ar fi doar costisitor, dar ar afecta și "caracterul dinamic al mașinii". Poate că europenii au fost într-o grabă de a cumpăra un GR86 în 2023, știind că mașina va dispărea din oferta de modele până în 2025.

Dacă presupunerea noastră este corectă, cifrele de vânzări pentru acest an ar trebui să fie de asemenea solide, având în vedere că vehiculul este la mai puțin de 12 luni distanță de retragere. Toyota "încurajează oamenii să recunoască faptul că fereastra de oportunitate de a deține și a se bucura de un GR86 nou este strict limitată. Deoarece odată ce acea fereastră s-a închis, este închisă pentru totdeauna."

Cifrele de vânzări din Europa pentru Toyota din 2023 dezvăluie și faptul că GR Yaris nu a fost departe de Prius. Cu 2,454 de mașini vândute, micuța mașină sport a fost la doar 301 mașini în urma Prius. În altă parte, Supra, mai scumpă, a atras interesul a 939 de cumpărători, depășind sedanul Mirai cu celule de combustibil pe bază de hidrogen cu 135 de mașini.

Analiza vânzărilor Toyota din 2023 în Europa arată că, în ciuda unui an record, au existat și surprize. Situația în care un model sportiv precum GR86 depășește în vânzări un hibrid popular precum Prius este incredibilă și arată cât de dinamică poate fi piața auto. Rămâne de văzut dacă această tendință se va menține în 2024.