Stellantis se confruntă cu un număr excesiv de mașini nevândute pe piața americană
Industria auto globală traversează o perioadă tumultoasă, iar chiar și giganții din acest sector se luptă să facă față provocărilor din ce în ce mai complexe. Unul dintre acești actori majori este Stellantis, al patrulea cel mai mare producător auto la nivel mondial, care se confruntă cu o acumulare îngrijorătoare de vehicule nevândute în Statele Unite.
În prima jumătate a anului 2023, Stellantis a înregistrat o scădere semnificativă a vânzărilor pe piața americană, de aproximativ 16%. Această tendință negativă a afectat toate mărcile companiei, unele suferind chiar și mai mult decât altele. Jeep, unul dintre brandurile emblematice ale conglomeratului, a consemnat o scădere de 9%, în timp ce Ram a înregistrat un declin dramatic de 26%. Chrysler și Dodge nu au fost nici ele ocolite de această tendință, cu scăderi de 8%, respectiv 16%.
Pe fondul cererii slabe, stocurile de vehicule nevândute au crescut alarmant, determinând Stellantis să ia măsuri radicale pentru a normaliza această situație. Inițial, compania și-a stabilit obiectivul de a limita nivelul stocurilor în Statele Unite la 330.000 de unități până în primul trimestru al anului 2025. Însă, în fața realităților dificile, Stellantis a decis să-și accelereze planurile și să atingă această țintă până la sfârșitul anului 2023.
Pentru a atinge acest obiectiv ambițios, Stellantis a adoptat o strategie agresivă de reduceri și discount-uri substanțiale pentru modelele anului 2024 și mai vechi. Acest lucru sugerează că producătorul auto are un număr semnificativ de vehicule stocate pe loturile dealerilor pentru cel puțin doi ani.
În a doua jumătate a anului 2023, Stellantis intenționează să expedieze cu 200.000 de mașini mai puțin către dealerii americani decât în prima jumătate a anului. Această decizie dublează practic numărul de vehicule comparativ cu estimările inițiale ale companiei, reflectând amploarea problemei cu care se confruntă.
În încercarea de a explica această situație dificilă, Stellantis invocă "deteriorarea contextului industrial global" și admite că se confruntă cu o concurență tot mai puternică din partea producătorilor chinezi. Analiza realizată de CarEdge arată că unele modele ale companiei se află în topul celor mai lente vânzări din Statele Unite, cu stocuri suficiente pentru sute de zile.
Alfa Romeo Giulia se situează pe primul loc în această listă nefastă, cu un stoc suficient pentru 617 zile în septembrie. Stelvio se află pe locul al treilea, cu 456 de zile, urmat de Fiat 500e cu 454 de zile. Jeep Renegade, a cărui producție a încetat, ocupă locul al optulea, cu un stoc pentru 332 de zile, în timp ce Grand Wagoneer L se află pe locul al nouălea, cu vehicule suficiente pentru 327 de zile. Dodge Hornet completează top 10, cu un stoc pentru 323 de zile.
Această situație a determinat Stellantis să-și revizuiască estimările financiare pentru anul 2023. Marja operațională ajustată a fost redusă de la un nivel cu două cifre la un interval cuprins între 5,5% și 7%. Aproximativ două treimi din această scădere este cauzată de "acțiunile corective" întreprinse în America de Nord.
Fluxul de numerar industrial, inițial proiectat a fi pozitiv, este acum estimat între -5 miliarde de euro și -10 miliarde de euro. Da, cu minus.
Lucrurile au devenit atât de grave, încât Consiliul Național al Dealerilor Stellantis din Statele Unite a trimis o scrisoare deschisă către Carlos Tavares, directorul executiv al companiei, acuzându-l de o "dezastru iminent". În plus, șeful executiv este acuzat de "degradarea rapidă" a mărcilor Jeep, Ram, Dodge și Chrysler.
Contractul lui Tavares expiră în ianuarie 2026, iar președintele Stellantis, John Elkann, a declarat recent că s-a demarat deja procesul de căutare a unui înlocuitor. Cu toate acestea, un purtător de cuvânt al companiei a precizat că este normal să se înceapă acest proces de căutare. De altfel, nu este exclus ca Tavares să rămână în funcție și după expirarea actualului său contract de cinci ani.
Această criză a stocurilor excedentare ridică semne serioase de întrebare cu privire la strategia și deciziile de management ale Stellantis. Dacă situația nu se îmbunătățește rapid, compania ar putea fi nevoită să ia măsuri și mai drastice, cum ar fi reducerea producției sau chiar închiderea unor fabrici.
De asemenea, imaginea și reputația mărcilor Stellantis ar putea avea de suferit pe termen lung, afectând încrederea clienților și capacitatea de a atrage noi cumpărători. În contextul unei concurențe acerbe pe piața auto, acest lucru ar putea avea consecințe grave pentru viitorul companiei.
Pentru a depăși această criză, Stellantis ar putea explora noi strategii de marketing și vânzări, precum programe de fidelizare a clienților sau parteneriate cu companii de ride-sharing sau de închiriere auto. De asemenea, investițiile în tehnologii emergente, cum ar fi vehiculele electrice sau autonome, ar putea oferi noi oportunități de creștere și de atragere a clienților.
În același timp, compania ar putea lua în considerare restructurarea portofoliului său de mărci și modele, concentrându-se pe cele mai populare și profitabile segmente. Acest lucru ar putea implica renunțarea la unele mărci sau modele care nu se ridică la așteptări sau fuzionarea unor linii de producție pentru a reduce costurile.
Indiferent de strategia aleasă, această criză a stocurilor excedentare reprezintă o lecție prețioasă pentru Stellantis și pentru întreaga industrie auto. Ea subliniază importanța adaptării rapide la schimbările pieței, a anticipării trendurilor și a luării deciziilor strategice în timp util.
De asemenea, această situație evidențiază necesitatea unei planificări atente a producției și a unui management eficient al lanțului de aprovizionare, pentru a evita acumularea de stocuri excedentare și a reduce risipa de resurse.
În cele din urmă, criza actuală ar putea fi un catalizator pentru inovație și transformare în cadrul Stellantis, determinând compania să exploreze noi modele de afaceri, tehnologii și practici sustenabile pentru a rămâne competitivă și relevantă în era automobilelor viitorului.