brand

Gigantul auto Stellantis amenință să renunțe la mărcile neprofitabile

Gigantul auto Stellantis amenință să renunțe la mărcile neprofitabile

Într-o industrie auto extrem de competitivă, companiile sunt nevoite să ia decizii dificile pentru a-și menține rentabilitatea. Stellantis, un jucător major pe scena mondială, nu face excepție de la această regulă. Grupul automotive, rezultat din fuziunea dintre PSA Group și Fiat Chrysler Automobiles în 2021, operează în prezent sub umbrela a 14 mărci: Citroën, Fiat, Opel, Vauxhall, Peugeot, Abarth, Ram, Dodge, Chrysler, Jeep, Lancia, DS Automobiles, Alfa Romeo și Maserati.

În mijlocul unor rezultate financiare dezamăgitoare în prima jumătate a anului 2024, Carlos Tavares, directorul executiv al Stellantis, a transmis un mesaj ferm: mărcile care nu reușesc să genereze profituri vor fi eliminate. "Dacă nu fac bani, le vom închide. Nu ne permitem să avem mărci care nu aduc profit", a declarat Tavares pentru reporteri în cadrul unei conferințe de presă.

Cifrele vorbesc de la sine. Veniturile nete ale Stellantis au scăzut cu 48% în primele șase luni ale anului, ajungând la 5,6 miliarde de euro. Marja operațională a coborât sub pragul de 10%, departe de obiectivul companiei de a atinge o marjă cu două cifre pentru întregul an.

Problemele cele mai acute ale Stellantis se manifestă în Statele Unite, o regiune crucială pentru profitabilitate. Compania s-a confruntat cu niveluri ridicate de stocuri, plecări ale unor executivi cheie și probleme de calitate care au afectat performanța financiară.

Pentru a remedia situația, Stellantis a anunțat o serie de măsuri decisive. În America de Nord, compania intenționează să reducă producția și prețurile în trimestrul curent. De asemenea, se așteaptă o scădere de 25% a cheltuielilor logistice în a doua jumătate a anului.

Maserati, marca de lux a grupului, se află sub lupa analiștilor. Livrările Maserati au scăzut dramatic în prima jumătate a anului, ajungând la doar 6.500 de unități. Directorul financiar Natalie Knight a sugerat că Stellantis ar putea reconsidera "cea mai bună opțiune" pentru această marcă.

În timp ce Stellantis nu a nominalizat mărcile care ar putea fi eliminate, experții din industrie speculează că Lancia sau DS ar putea fi cele mai vulnerabile, având în vedere contribuția lor marginală la vânzările totale ale grupului. De asemenea, se vehiculează posibilitatea vânzării Maserati.

Pentru a îmbunătăți profitabilitatea în a doua jumătate a anului, Stellantis mizează pe lansarea a 20 de modele noi. Printre acestea se numără un Ram 1500 reînnoit în Statele Unite, o gamă de vehicule utilitare Pro One în Europa și SUV-ul compact Peugeot 3008 de generația a treia, prima mașină Stellantis construită pe platforma STLA Medium, care poate fi echipată atât cu motoare electrice, cât și cu motoare convenționale.

În încercarea de a-și consolida poziția pe piața europeană, Stellantis a format un parteneriat cu producătorul chinez de mașini electrice Leapmotor. Începând din septembrie, grupul va începe vânzările de vehicule electrice Leapmotor în nouă țări europene, inclusiv Germania, Regatul Unit și Italia. Leapmotor este considerată a 15-a marcă a Stellantis, după ce grupul a achiziționat o participație de 21% în compania chineză, în schimbul a 1,5 miliarde de euro, în octombrie 2023.

În ciuda declarațiilor anterioare ale lui Tavares privind investițiile în toate cele 14 mărci pentru o perioadă de 10 ani, avertismentul recent sugerează o schimbare de strategie. Stellantis pare pregătită să restructureze portofoliul său de mărci, renunțând la cele care nu reușesc să genereze profituri sustenabile.

Industria auto se confruntă cu o cerere în scădere, în special pentru mașinile electrice, și cu o concurență acerbă din partea producătorilor chinezi în Asia și Europa. Aceste provocări adaugă presiune suplimentară asupra Stellantis, care trebuie să găsească soluții pentru a-și menține competitivitatea și rentabilitatea pe termen lung.

Decizia Stellantis de a renunța la mărcile neprofitabile este un semnal clar că grupul auto este dispus să ia măsuri drastice pentru a-și asigura supraviețuirea și creșterea pe o piață extrem de competitivă. Deși este o decizie dificilă, aceasta poate fi necesară pentru a consolida poziția companiei și a se concentra pe mărcile cu potențial real de creștere și profitabilitate. Rămâne de văzut care mărci vor supraviețui acestui proces de restructurare și cum va evolua portofoliul Stellantis în viitor.