Adio, mașini legendare! Modele care dispar în 2025
Industria auto se află într-o continuă evoluție, iar anul 2025 marchează sfârșitul drumului pentru numeroase modele emblematice. Această tranziție reflectă schimbările majore din sector, de la electrificare până la preferințele în schimbare ale consumatorilor. Să aruncăm o privire detaliată asupra mașinilor care își iau rămas bun, explorând motivele din spatele retragerii lor și impactul asupra peisajului automobilistic.
Piața auto se transformă rapid, iar producătorii se adaptează la noile cerințe și reglementări. Unele mărci renunță complet la motoarele cu combustie internă, în timp ce altele își restructurează gamele de produse pentru a se concentra pe segmentele cele mai profitabile. Indiferent de motiv, dispariția acestor modele marchează sfârșitul unei ere pentru mulți pasionați auto.
În timp ce unele dintre aceste mașini vor fi regretate profund, altele lasă în urmă o moștenire mai puțin memorabilă. De la supercaruri exotice la sedan-uri de familie, lista include vehicule din toate categoriile. Unele dintre ele au avut cariere de succes care au durat decenii, în timp ce altele au avut o prezență mai scurtă pe piață.
Această transformare a peisajului auto reflectă nu doar schimbările tehnologice, ci și evoluția gusturilor consumatorilor și a priorităților producătorilor. Pe măsură ce ne îndreptăm spre un viitor dominat de vehicule electrice și autonome, aceste modele rămân ca mărturii ale unei ere care se apropie de final.
În paginile următoare, vom analiza în detaliu fiecare model care își ia rămas bun, explorând istoria sa, motivele retragerii și impactul asupra mărcii și a industriei în ansamblu. De la performanțe impresionante la design iconic, fiecare dintre aceste mașini a lăsat o amprentă unică în istoria automobilului.
Adio, Alfa Romeo de Înaltă Performanță
Alfa Romeo, marca italiană cunoscută pentru mașinile sale sportive cu caracter, se pregătește să-și ia rămas bun de la două modele emblematice din gama sa de înaltă performanță. Giulia Quadrifoglio și Stelvio Quadrifoglio, ambele purtând cu mândrie emblema trifoiului cu patru foi, vor dispărea din lineup-ul mărcii după 2024.
Aceste două modele au reprezentat vârful de gamă al Alfa Romeo în ultimii ani, oferind performanțe impresionante și un caracter sportiv inconfundabil. Giulia Quadrifoglio, un sedan sportiv de clasă medie, a concurat direct cu modele consacrate precum BMW M3 și Mercedes-AMG C63. Pe de altă parte, Stelvio Quadrifoglio a adus performanțele de top în segmentul SUV-urilor de lux, rivalizând cu Porsche Macan Turbo și BMW X3 M.
Ambele modele au fost echipate cu un motor V6 biturbo de 2.9 litri, dezvoltat cu expertiză Ferrari, capabil să producă 505 CP și 600 Nm cuplu. Această unitate puternică le-a permis să atingă performanțe impresionante: Giulia Quadrifoglio putea accelera de la 0 la 100 km/h în doar 3,9 secunde, în timp ce Stelvio Quadrifoglio realiza aceeași performanță în 3,8 secunde.
Decizia de a renunța la aceste modele vine în contextul tranziției Alfa Romeo către electrificare. Larry Dominique, șeful operațiunilor nord-americane ale mărcii, a sugerat că emblema Quadrifoglio ar putea reveni în viitor pe modele electrice sau hibride de înaltă performanță. Această mișcare reflectă tendința generală din industria auto, unde chiar și mărcile cu tradiție sportivă se orientează către sisteme de propulsie alternative.
Retragerea acestor modele marchează sfârșitul unei ere pentru Alfa Romeo, dar și începutul unei noi direcții. Fanii mărcii vor trebui să se obișnuiască cu ideea unor Alfa Romeo de înaltă performanță fără sunetul caracteristic al motorului V6, însă viitorul promite tehnologii noi și performanțe la fel de impresionante.
Audi Simplifică Gama A5
Audi, producătorul german de automobile premium, face schimbări semnificative în gama sa A5 pentru anul 2025. Mărcile de lux se confruntă cu presiuni tot mai mari pentru a-și eficientiza operațiunile și a se concentra pe modelele cele mai profitabile, iar Audi nu face excepție de la această tendință.
Cea mai notabilă schimbare este eliminarea variantelor Coupe și Cabrio ale modelului A5. Aceste două versiuni au fost parte integrantă a gamei A5 încă de la lansarea primei generații în Statele Unite în 2007. Coupe-ul a oferit o alternativă elegantă și sportivă la sedan, în timp ce Cabrio a atras clienții care căutau experiența de condus cu capota jos.
Decizia de a renunța la aceste variante lasă A5 Sedan ca singura opțiune disponibilă în gama A5 începând cu anul viitor. Acest lucru marchează o schimbare semnificativă în strategia Audi pentru segmentul de mașini de lux de dimensiuni medii. Prin concentrarea resurselor pe o singură variantă de caroserie, Audi speră să-și optimizeze procesele de producție și să răspundă mai eficient cererii pieței.
Este important de menționat că A5 Cabrio a fost ultima decapotabilă rămasă în portofoliul Audi. Odată cu retragerea sa, marca germană rămâne fără nicio ofertă în segmentul mașinilor cu plafon retractabil, cel puțin pentru moment. Această mișcare reflectă o tendință mai largă în industria auto, unde multe mărci renunță la modelele de nișă în favoarea SUV-urilor și crossover-urilor, care se bucură de o cerere mai mare.
Pentru fanii Audi care apreciază designul coupé sau experiența de condus cu capota jos, această veste poate fi dezamăgitoare. Cu toate acestea, compania ar putea explora în viitor opțiuni de a reintroduce aceste variante de caroserie, posibil sub formă de modele electrice, pe măsură ce tranziția către mobilitatea electrică avansează.
Simplificarea gamei A5 face parte dintr-o strategie mai amplă a Audi de a-și raționalizat portofoliul de produse și de a se concentra pe electrificare. În timp ce unele modele tradiționale dispar, marca se pregătește să lanseze noi vehicule electrice care vor defini viitorul său.
BMW X3M: Sfârșitul unei Ere Sportive
BMW, renumitul producător german de automobile premium, se pregătește să facă o schimbare semnificativă în gama sa de SUV-uri sportive. Deși compania nu a confirmat oficial, există indicii puternice că modelul X3M, varianta de înaltă performanță a popularului SUV de dimensiuni medii, nu va mai fi disponibil în noua generație X3.
X3M a fost lansat în 2019 ca răspuns al BMW la concurenți precum Mercedes-AMG GLC 63 și Porsche Macan Turbo. Echipat cu un motor twin-turbo de 3.0 litri capabil să producă 473 CP în versiunea standard și 503 CP în varianta Competition, X3M a oferit performanțe impresionante într-un pachet practic de SUV. Accelerația de la 0 la 100 km/h în doar 4,1 secunde (4,0 secunde pentru Competition) l-a plasat în vârful segmentului său.
Decizia de a renunța la X3M pare să fie legată de strategia mai largă a BMW de a se concentra pe electrificare. Conform unor rapoarte din industrie, următoarea generație de SUV-uri de performanță ale mărcii va fi complet electrică. Acest lucru sugerează că am putea vedea în viitor un iX3 M (sau orice altă denumire va alege BMW), care va combina performanțele înalte cu propulsia electrică.
Această mișcare reflectă tendința generală din industria auto, unde chiar și mărcile cunoscute pentru motoarele lor puternice cu combustie internă se orientează către sisteme de propulsie alternative. BMW a investit deja masiv în dezvoltarea de platforme și tehnologii electrice, iar tranziția modelelor M către electrificare pare a fi următorul pas logic.
Pentru fanii seriei M, dispariția X3M ar putea fi văzută ca sfârșitul unei ere. Modelul a reprezentat o combinație unică de practicitate, lux și performanțe extreme, caracteristici care au definit filozofia BMW M de-a lungul anilor. Cu toate acestea, promisiunea unor SUV-uri electrice de înaltă performanță deschide noi posibilități interesante.
Rămâne de văzut cum va arăta viitorul SUV-urilor de performanță BMW și dacă acestea vor reuși să capteze esența modelelor M cu combustie internă. Cert este că industria auto se află într-o perioadă de transformare rapidă, iar mărcile premium precum BMW trebuie să se adapteze pentru a rămâne competitive și relevante.
Bugatti Chiron: Finalul unei Legende
Odată cu lansarea noului model Tourbillon, Bugatti marchează sfârșitul producției pentru legendarul Chiron, un hypercar care a redefinit limitele performanței automobilistice. Chiron a avut o carieră impresionantă de opt ani, timp în care a stabilit noi standarde în industria auto și a captivat imaginația pasionaților de mașini din întreaga lume.
Lansat în 2016 ca succesor al iconicului Veyron, Chiron a ridicat ștacheta în ceea ce privește puterea, viteza și luxul. Inima sa a fost un motor W16 quad-turbo de 8.0 litri, capabil să producă 1500 CP în versiunea de bază. Această unitate incredibilă i-a permis să atingă performanțe uluitoare, inclusiv o accelerație de la 0 la 100 km/h în mai puțin de 2,5 secunde.
Unul dintre momentele definitorii ale carierei Chiron a fost stabilirea recordului de viteză pentru o mașină de serie. În 2019, o versiune modificată a atins o viteză maximă de 490,5 km/h, demonstrând capacitățile extraordinare ale ingineriei Bugatti. Deși acest record a fost ulterior depășit, performanța rămâne un reper important în istoria automobilului.
Pe parcursul celor opt ani de producție, Bugatti a lansat numeroase ediții speciale și variante ale modelului Chiron, fiecare aducând ceva unic. De la Chiron Sport, care a îmbunătățit manevrabilitatea, până la Chiron Super Sport 300+, versiunea care a stabilit recordul de viteză, fiecare iterație a adus inovații și perfecționări.
Retragerea Chiron marchează sfârșitul unei ere nu doar pentru Bugatti, ci pentru întreaga industrie auto. Acesta a fost unul dintre ultimele hypercars-uri care au folosit exclusiv propulsia cu combustie internă, într-o perioadă în care electrificarea devine norma chiar și în segmentul de ultra-lux.
Noul Tourbillon, care va prelua ștafeta de la Chiron, promite să ducă mai departe moștenirea Bugatti, combinând probabil tehnologiile tradiționale cu sisteme de propulsie mai eficiente și posibil hibride. Rămâne de văzut cum va reuși Bugatti să mențină spiritul Chiron în era electrificării.
Pentru colecționari și pasionații de automobile, ultimele exemplare Chiron vor deveni fără îndoială piese de colecție extrem de valoroase, reprezentând apogeul ingineriei auto cu combustie internă. Odată cu plecarea sa, se încheie un capitol important în istoria automobilului, dar se deschide și ușa către un viitor fascinant al performanțelor extreme.
Ferrari: Schimbări în Gama de Supercaruri
Ferrari, legendarul producător italian de supercaruri, se pregătește pentru o restructurare semnificativă a gamei sale pentru anul 2025. Trei modele emblematice - 812 GTS, Roma Coupe și SF90 - își vor încheia producția, marcând sfârșitul unei ere și începutul unei noi direcții pentru marca din Maranello.
812 GTS, succesorul spiritual al legendarului Daytona Spider, va părăsi lineup-ul Ferrari după o carieră relativ scurtă, dar impresionantă. Lansat în 2019 ca versiune decapotabilă a modelului 812 Superfast, GTS a oferit experiența unică de a conduce un Ferrari V12 cu acoperișul retras. Motorul său atmosferic de 6.5 litri, capabil să producă 789 CP, a reprezentat apogeul tehnologiei motoarelor cu combustie internă Ferrari.
Roma Coupe, un grand tourer elegant lansat în 2019, va fi disponibil doar în varianta Spider începând cu 2025. Decizia de a renunța la versiunea coupe reflectă preferințele în schimbare ale clienților Ferrari, care par să favorizeze experiența de condus cu acoperișul retras. Roma a fost lăudată pentru designul său clasic și performanțele echilibrate, oferind o alternativă mai accesibilă în gama Ferrari.
Poate cea mai surprinzătoare este retragerea modelului SF90, primul supercar plug-in hybrid de serie al Ferrari. Lansat în 2019, SF90 a marcat un punct de cotitură pentru marca italiană, combinând un motor V8 biturbo cu trei motoare electrice pentru a produce o putere totală de 986 CP. Retragerea sa face loc noului model F80, care promite să ducă mai departe moștenirea hibridă a Ferrari.
Aceste schimbări reflectă strategia Ferrari de a-și menține gama proaspătă și relevantă într-o industrie auto în rapidă schimbare. Compania investește masiv în electrificare și noi tehnologii, pregătindu-se pentru o eră în care chiar și producătorii de supercaruri trebuie să se adapteze la reglementări mai stricte privind emisiile.
Pentru colecționari și pasionații Ferrari, aceste ultime modele vor deveni fără îndoială piese de colecție foarte căutate. Ele reprezintă sfârșitul unei ere pentru Ferrari, marcând tranziția de la motoarele pur cu combustie internă către sisteme de propulsie hibride și, eventual, complet electrice.
În ciuda acestor schimbări, Ferrari rămâne dedicată pasiunii pentru performanță și emoție la volan. Noile modele care vor înlocui aceste legende promit să combine tradiția Ferrari cu cele mai avansate tehnologii, asigurând că magia mărcii va continua să captiveze generații de entuziaști auto.
Lamborghini și Maserati: Schimbări în Gama de Lux
Lamborghini și Maserati, două dintre cele mai prestigioase mărci italiene de automobile de lux, se pregătesc pentru schimbări semnificative în gamele lor pentru anul 2025. Aceste modificări reflectă atât evoluția preferințelor consumatorilor, cât și necesitatea de a se adapta la noile tehnologii și reglementări de mediu.
Lamborghini se pregătește să-și ia rămas bun de la modelul Huracán, care a avut o carieră impresionantă de 10 ani. Lansat în 2014 ca succesor al popularului Gallardo, Huracán a devenit cel mai bine vândut model din istoria Lamborghini, cu peste 20.000 de unități produse. Acest supercar a jucat un rol crucial în creșterea vânzărilor mărcii, contribuind la atingerea unor cifre record în ultimii ani.
Huracán a fost apreciat pentru performanțele sale excepționale, designul agresiv și sunetul inconfundabil al motorului V10. De-a lungul anilor, Lamborghini a lansat numeroase variante și ediții speciale ale Huracán, fiecare aducând îmbunătățiri și caracteristici unice. Retragerea sa face loc noului model Temerario, care promite să ducă mai departe moștenirea Lamborghini în era electrificării.
Maserati, pe de altă parte, face schimbări mai ample în gama sa. Marca tridentului va renunța la modelele Ghibli, Levante și Quattroporte, toate având o istorie îndelungată în portofoliul Maserati. Aceste decizii fac parte dintr-o strategie mai largă de a simplifica gama și de a se concentra pe modele mai noi și mai eficiente.
Ghibli, un sedan de lux de dimensiuni medii, și Quattroporte, flagship-ul sedan al mărcii, vor părăsi scena după mai bine de un deceniu de producție în generațiile lor actuale. Ambele modele au jucat roluri importante în renașterea Maserati din ultimii ani, oferind o alternativă italiană distinctă la sedan-urile de lux germane.
Levante, primul SUV al Maserati, va fi și el retras. Lansat în 2016, Levante a marcat intrarea Maserati în segmentul SUV-urilor de lux, un pas crucial pentru marca italiană într-o piață în schimbare. Deși a avut succes inițial, concurența tot mai acerbă în acest segment a dus la decizia de a-l retrage.
Aceste schimbări reflectă o reorientare strategică pentru Maserati. Marca se va concentra pe noile sale modele, precum MC20 supercar, SUV-ul compact Grecale și noua generație GranTurismo, care include și o versiune complet electrică. Această mișcare marchează tranziția Maserati către o gamă mai modernă și mai electrificată.
Pentru pasionații acestor mărci italiene de lux, dispariția unor modele emblematice poate fi văzută cu nostalgie. Cu toate acestea, aceste schimbări deschid calea pentru inovații și noi modele care promit să ducă mai departe tradiția de performanță și lux a acestor mărci istorice.
În timp ce ne luăm rămas bun de la Huracán și de la trioul Maserati, rămânem cu anticiparea a ceea ce va aduce viitorul pentru Lamborghini și Maserati. Noile modele promit să combine tradiția italiană de design și performanță cu cele mai avansate tehnologii, asigurând că magia acestor mărci va continua să captiveze generații de entuziaști auto.