MINI dezvăluie primele modele electrice John Cooper Works

Odată cu reîmprospătarea întregii game în ultimele luni, constructorul britanic MINI a adus și câteva modificări la nivelurile de echipare. Acum există o linie John Cooper Works fără câștiguri reale de performanță, similar pachetului M Sport de la BMW. Acest lucru creează însă confuzie, deoarece versiunile adevărate John Cooper Works coexistă alături de modelele cu aceeași denumire, dar fără upgraduri mecanice.
În urmă modelului Countryman JCW cu motor termic, MINI lansează acum primele sale modele de performanță cu zero emisii. John Cooper Works Electric și John Cooper Works Aceman fac parte din aceeași familie. Primul este un hatchback cu trei uși, în timp ce cel de-al doilea este un crossover mai practic cu cinci uși. Ambele mașini electrice se bazează pe aceeași platformă și oferă o putere sporită, alături de modificări suplimentare la nivelul hardware-ului.
Perechea electrică este echipată cu un singur motor electric montat în față, cu o putere de 255 CP și un cuplu de 350 Nm disponibil instantaneu. Comparativ cu versiunile Cooper Hardtop și Aceman în echiparea SE, modelele JCW adaugă 30 kW (40 CP) și 20 Nm în plus. MINI anunță un timp de 0 la 100 km/h de 5,9 secunde pentru hatchback și 6,4 secunde pentru crossoverul subcompact. Asta înseamnă că hatchback-ul JCW este cu 0,8 secunde mai rapid, în timp ce modelul cu cinci uși câștigă 0,7 secunde.
Pentru a adăuga un plus de performanță, MINI a integrat o funcție de boost care crește temporar puterea cu 20 kW (27 CP). Acest lucru ar putea fi util la depășiri sau când doriți să exploatați la maximum potențialul motorului electric în timpul accelerării. De asemenea, modelele electrice JCW beneficiază de sisteme de frânare îmbunătățite pentru o putere de oprire superioară și anvelope "high-grip" standard.
Decizia MINI de a lansa un nivel de echipare JCW face dificilă distincția între mașinile adevărate de performanță și cele care doar le imită. Cu toate acestea, știm că modelele autentice JCW au jante diferite. Hatchback-ul are jante de 18 inch, în timp ce crossoverul are anvelope mai mari de 19 inch. Ambele primesc mai multe insigne JCW și accente roșii suplimentare, dar în ansamblu arată aproape la fel ca versiunile mai puțin performante cu același nume. Pe lângă emblema obișnuită JCW, modelul cu trei uși primește un motiv cu steagul cu carouri pe hayon, în timp ce Aceman nu.

La interior, lucrurile rămân la fel, cu modelele JCW autentice păstrând tema roșu și negru. Iluminarea ambientală în plafon le diferențiază de Cooper 3-Door și Aceman în echiparea JCW. Ca în toate celelalte MINI, scaunele sunt îmbrăcate în piele sintetică. Cele din față au un țesut tricotat multicolor și cusături contrastante roșii.
Din punct de vedere tehnic, hatchback-ul electric și crossoverul nu sunt produse direct de MINI sau BMW. Mașinile sunt asamblate de Spotlight Automotive, o întreprindere mixtă 50:50 între Grupul BMW și Great Wall Motor din China. Vehiculele electrice sunt construite într-o nouă fabrică cu o capacitate de până la 160.000 de unități pe an, în provincia Jiangsu.
Începând de astăzi, MINI expune modelele electrice JCW la Salonul Auto de la Paris 2024. Mai sunt planificate și versiuni John Cooper Works cu motoare termice, pe lângă Countryman. Hatchback-ul cu trei uși va fi urmat de o variantă sportivă a noului MINI Convertible.
Gama electrică MINI John Cooper Works în detaliu
John Cooper Works Electric
Bazat pe MINI Cooper electric construit în China, acesta beneficiază de o creștere semnificativă a puterii față de mașina standard, cu o valoare maximă de 254 CP disponibilă pentru scurte perioade prin funcția "Electric Boost".
În mod normal, puterea este de 227 CP, cu 27 CP mai mult decât la hatchback-ul Cooper S. Cuplul maxim este de 340 Nm, iar accelerația 0-100 km/h se face în 5,9 secunde, cu 2,5 secunde mai rapid decât la Cooper S Electric standard.
Puterea provine dintr-un singur motor electric montat în față, iar nivelul de performanță este echivalent cu cel al modelelor JCW cu motor termic de-a lungul anilor. Este totuși sub ceea ce oferă unele hot hatch-uri electrice musculoase, precum MG4 XPower sau Smart #1 Brabus.
Cu toate acestea, MINI nu a sugerat că un al doilea motor montat în spate nu ar putea fi integrat în arhitectura dedicată pentru mașini electrice, deci există potențial pentru dezvoltări viitoare.
La fel ca la Cooper S, JCW Electric are un pachet de baterii de 54 kWh, cu încărcare rapidă DC de până la 95 kW. Această viteză nu este neapărat de ultimă generație, dar capacitatea relativ compactă asigură o încărcare de la 10% la 80% în aproximativ 30 de minute. Esențial este că bateria este montată jos în șasiu, ceea ce ar trebui să ajute JCW Electric să se bucure de agilitatea și precizia de condus caracteristice MINI.
JCW Electric are o setare unică a șasiului, cu rate specifice pentru arcuri și amortizoare. Și jantele standard de 18 inch sunt noi și sunt echipate cu anvelope de înaltă performanță. Aceste elemente nu au afectat însă autonomia, care rămâne la aproximativ 400 km - practic la fel ca la Cooper SE standard.
John Cooper Works Aceman
Pe lângă JCW Electric, MINI a dezvăluit și echivalentul său crossover cu cinci uși, noul John Cooper Works Aceman. Cele două modele împart aproape toată tehnologia și componentele mecanice, dar diferă într-un mod cheie - operează pe piețe diferite și, prin urmare, vin cu un set diferit de rivali.
Disponibil pentru comenzi în următoarele săptămâni de la 40.220 de lire sterline, primele livrări în Regatul Unit vor avea loc în aprilie 2025.
Merită menționat că JCW Aceman are un singur motor electric montat în față, cu o putere de 254 CP în modul "Electric Boost". MINI anunță un timp de 0 la 100 km/h de 6,3 secunde, cu 0,4 secunde mai lent decât hatchback-ul mai mic și mai ușor Cooper, și o viteză maximă de 200 km/h.
În mod normal, motorul va avea 227 CP, cu 27 CP mai mult decât Aceman standard. Deși este o cifră bună pentru un EV de dimensiunea unui city-car precum Cooper, crossoverul mai mare cu cinci uși are de înfruntat o concurență mult mai dură, fie că vorbim de Abarth 600e, Alfa Romeo Junior Veloce sau Cupra Born VZ.
În vârful clasei, în ceea ce privește puterea, se situează rivalii cu două motoare electrice precum Smart #1 Brabus și MG4 XPower, ambele depășind net MINI cu peste 400 CP. Cu toate acestea, în timp ce acele mașini sunt prezentate și, prin urmare, prețuite ca modele de înaltă performanță, experiența de condus sugerează altceva, iar aici MINI speră să contraatace.
Specifice pentru JCW sunt un set de arcuri și amortizoare reglate, plus anvelope de înaltă performanță de 19 inch pe jantele personalizate. Nu se menționează vreun diferențial autoblocant, cum găsim la Alfa Romeo sau Fiat, dar cu un centru de greutate coborât și o experiență de condus impresionantă în versiunile mai puțin performante, Aceman ar putea fi cel mai angajant din punct de vedere al condusului.
JCW are același pachet de baterii de 54 kWh ca și mașina standard, cu o autonomie WLTP de aproximativ 390 km. Vitezele de încărcare sunt doar medii pentru această clasă, atingând până la 95 kW pe un încărcător rapid DC, însă datorită dimensiunii relative a bateriei, o încărcare de la 10% la 80% va dura în jur de 30 de minute.
Pe lângă jantele noi, JCW a primit o serie de actualizări estetice sportive, inclusiv un spoiler spate mai mare, un buzer frontal agresiv și accente roșii. Schimbări similare sunt incluse și la interior, cum ar fi un model unic de țesătură pe bord și grafici personalizate pentru sistemul de infotainment central și afișajul pentru șofer.
Cu lansarea modelelor John Cooper Works Electric și Aceman, MINI face un pas important în segmentul mașinilor electrice de performanță. Deși nu sunt cele mai puternice din clasă, aceste vehicule combină agilitatea caracteristică mărcii cu un plus de putere și câteva upgraduri estetice și tehnice specifice.
Rămâne de văzut dacă experiența de condus va reuși să compenseze diferența de putere față de unii rivali și dacă versiunile ulterioare vor primi îmbunătățiri suplimentare precum un al doilea motor electric. Oricum, pentru fanii MINI este o veste bună să vadă brandul îmbrățișând tendința electrificării, chiar și în gama sa de performanță.