brand

Vehiculele electrice depășesc un punct de cotitură crucial în 23 de țări

Vehiculele electrice depășesc un punct de cotitură crucial în 23 de țări

Canada, Australia, Spania, Thailanda și Ungaria sunt cele mai recente piețe care au depășit pragul de adoptare de 5%.

Convingerea tuturor să adopte o nouă tehnologie poate fi dificilă la început. Umilul cuptor cu microunde, de exemplu, a avut nevoie de două decenii de vânzări călduțe pentru a ajunge la doar o zecime din gospodăriile din SUA. Dar apoi au venit anii 1980, iar cuptoarele cu microunde s-au răspândit în aproape toate bucătăriile.

Această parte rapidă a curbei de adoptare a tehnologiei se întâmplă acum cu vehiculele electrice, potrivit unei analize Bloomberg Green a ratelor de adoptare din întreaga lume.

Atunci când această analiză a fost finalizată pentru prima dată, în urmă cu un an, 19 țări au depășit ceea ce a devenit un punct critic pentru vehiculele electrice: 5% din vânzările de mașini noi alimentate doar cu energie electrică.

Acest prag marchează începutul adoptării în masă, când preferințele tehnologice se schimbă rapid. De atunci, alte cinci țări au făcut saltul.

Noii veniți - Canada, Australia, Spania, Thailanda și Ungaria - se alătură unei cohorte care include, de asemenea, SUA, China și cea mai mare parte a Europei de Vest.

Traiectoria trasată de acești adoptatori timpurii arată cum vehiculele electrice pot crește de la 5% la 25% din mașinile noi în doar patru ani.

Vânzările avansează cu încetinitorul în faza de prim-adoptare, apoi rapid odată ce se generalizează.

În cazul vehiculelor complet electrice, 5% pare să fie punctul de inflexiune. Timpul necesar pentru a ajunge la acest nivel variază foarte mult în funcție de țară, dar odată ce provocările universale legate de costurile mașinilor, disponibilitatea încărcătorului și scepticismul șoferilor sunt rezolvate pentru câțiva dintre aceștia, masele urmează în curând.

În SUA, punctul de inflexiune al VE nu a ajuns până la sfârșitul anului 2021 - relativ târziu pentru o țară cu puterea sa de cumpărare. Au existat motive pentru această întârziere.

Americanii petrec mai mult timp în mașinile lor decât orice altă populație, iar șoferii au cerut autonomii mai mari decât cele oferite de primele modele. Camionetele și SUV-urile mari, care reprezintă mai mult de jumătate din piața americană, au întârziat, de asemenea, să se electrifice din cauza nevoilor lor masive de baterii.

În prezent, vânzările de vehicule electrice din SUA cresc rapid - cu 42% în al doilea trimestru, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut - dar nu au reușit să egaleze traiectoria explozivă a altor țări care au trecut de partea cealaltă.

Acest lucru s-ar putea schimba pe măsură ce Tesla, cel mai mare producător de VE din lume, se pregătește să își lanseze pick-up-ul Cybertruck și pe măsură ce concurenții lansează VE sub unele dintre cele mai emblematice mărci americane: Chevy Blazer și Silverado, Ford Explorer și F-150, Jeep Wrangler și Ram 1500, pentru a numi doar câteva.

Un punct de cotitură ar putea fi la orizont pentru India, a treia cea mai mare piață auto după China și SUA.

Vehiculele electrice au reprezentat 3 % din vânzările de mașini noi din această țară în ultimul trimestru, după ce s-au dublat în doar șase luni.

Constructorii auto autohtoni din India au investit masiv în electrificare, iar directorul general al Tesla, Elon Musk, s-a întâlnit cu premierul indian Narendra Modi în luna iunie. Musk a declarat că intenționează să intre pe această piață "cât mai curând posibil din punct de vedere uman".

Țările care trec de punctul de inflexiune au înregistrat rate rapide de adoptare, cu o creștere mediană a vânzărilor de 55% în ultimul trimestru, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.

Ca în cazul oricărei tehnologii noi, ratele de creștere vor încetini în cele din urmă, pe măsură ce o piață se apropie de saturație - vârful curbei S de adopție.

Întotdeauna vor exista reținuți.

În Norvegia, pionierul mondial al VE, creșterea pare să încetinească după ce a atins 80% din vehiculele noi.

Analiza de mai sus se referă la vehiculele care funcționează numai cu baterii.

Unele țări, în principal din Europa, au adoptat mai repede hibrizii plug-in, care au baterii mai mici susținute de un motor pe benzină.

Alte țări, inclusiv SUA și China, au sărit în mare parte peste hibrizii plug-in și au trecut direct la vehiculele complet electrice.

Dacă se includ și hibrizii plug-in, anul trecut s-au vândut în lume peste 10 milioane de vehicule plug-in, cifră care s-ar putea tripla până în 2027, potrivit previziunilor BloombergNEF.

Conceptul de punct de cotitură a fost adesea utilizat pentru a descrie pragurile de preț care declanșează o adoptare mai largă. De exemplu, la începuturile energiei regenerabile, atingerea punctului în care a devenit mai ieftin să se instaleze noi ferme solare decât să se construiască noi centrale pe cărbune a accelerat cererea de energie solară din partea companiilor de utilități.

Uneori, volumul de vânzări poate marca el însuși un punct de cotitură. După ce Tesla a început să vândă Modelul 3 în 2017, compania aproape că a intrat în faliment atunci când nu a fost capabilă să producă vehicule suficient de repede pentru a reduce costurile unitare.

Directorii Tesla au stabilit că împingerea producției peste 5.000 de mașini pe săptămână ar declanșa un ciclu virtuos de scădere a costurilor și de creștere a volumelor, ceea ce s-a și întâmplat.

Creșterea continuă a vehiculelor electrice depinde de capacitatea constructorilor auto tradiționali și a furnizorilor lor de a face investiții similare cu credință oarbă înainte ca cererea să se materializeze pe deplin.

Fabricile trebuie retehnologizate și lanțurile de aprovizionare reconfigurate. Pentru a obține cele mai mari economii, întregul vehicul trebuie reproiectat cu gândul la electrificare.

Costurile de tranziție pot fi sufocante până când vânzările se generalizeaz

Acest lucru înseamnă că producătorii individuali de automobile au, de asemenea, un punct de basculare: pragul după care vânzările de vehicule electrice devin autoreconstructive.

Din experiența europeană, odată ce 10% din vânzările trimestriale ale unui producător de automobile au fost realizate cu prize, acest procent s-a triplat în mai puțin de doi ani, în medie.

Până în prezent, 90 la sută din vânzările mondiale de vehicule electrice au provenit din SUA, China și Europa. Aceasta înseamnă că țările responsabile pentru aproximativ o treime din vânzările de automobile la nivel mondial nu au trecut încă de punctul de inflexiune.

Doar patru dintre cele mai populate 20 de țări au făcut acest pas. Chiar dacă cercurile de cerere continuă să se lărgească, nu se știe dacă minerii vor putea menține ritmul pentru materialele critice pentru baterii.

Cu toate acestea, vânzările globale de motoare noi cu combustie internă au atins un nivel maxim în 2017, iar creșterea netă a vânzărilor de automobile este acum determinată în întregime de vehiculele electrice. Aceasta este o tendință pe care previziunile BloombergNEF sugerează că va continua până când automobilul pe benzină va fi o curiozitate de muzeu - indiferent dacă acest lucru va dura încă un deceniu sau cinci.

Guvernele pun, de asemenea, mai multe degete pe cântar. În SUA, unde administrația Biden cere ca vehiculele electrice și hibride să reprezinte jumătate din vehiculele noi până în 2030, Legea bipartizană privind infrastructura din 2021 și Legea privind reducerea inflației din 2022 direcționează sute de miliarde de dolari în fonduri publice și private în toate domeniile, de la rețelele de încărcare pe autostrăzi până la uzinele de reciclare a bateriilor.

Conducta de baterii din SUA până în 2030 a crescut cu 67% numai în ultimul an și a ajuns din urmă Europa, potrivit Benchmark Materials.

Prevederea adoptării tehnologiei este o afacere înșelătoare. Chiar și cele mai atente previziuni pot fi răsturnate de la curs din cauza întreruperilor lanțului de aprovizionare, a schimbărilor economice, a politicii, a falimentelor și a culturii populare.

Avantajul abordării tipping-points este că dezvăluie o serie de curbe de adoptare care sunt cel puțin cunoscute ca fiind posibile - pentru că au avut loc deja.

Aplicând cadrul la întreaga planetă, punctul de basculare al VE a fost depășit în 2021. Dacă tendințele se confirmă, restul acestui deceniu va fi amintit pentru că a făcut pentru mașinile electrice ceea ce anii 1980 au făcut pentru cuptorul cu microunde.