Lamborghini Lanzador EV Concept debutează cu 1.341 CP, anticipând astfel primul bolid electric
În ciuda istoriei sale de a construi supercaruri puternice cu motoare V12, Lamborghini privește spre un viitor electric cu conceptul Lanzador. Lanzador 2+2 nu este un simplu exercițiu de design, ci mai degrabă o primă privire asupra primului EV al constructorului auto, care va sosi în 2028 ca alternativă la alte EV-uri de mare valoare.
Luptând cu modele precum Ferrari Purosangue și Rolls-Royce Spectre, Lanzador ar trebui să aibă performanțele în orice vreme ale primului, cu proporțiile și prezența uimitoare ale celui de-al doilea. Un stil îndrăzneț, un habitaclu futurist și, cel mai important, o putere uluitoare de 1.341 de cai putere garantează că se va integra în rândul altor modele Lamborghini, cu V12 sau nu.
Fiind un concept, Lanzador nu are prea multe detalii concrete în ceea ce privește sistemul de propulsie EV care se găsește sub pielea sa îndrăzneață. Lamborghini spune că acesta va dispune de motoare duble cu o putere specifică ridicată, ceea ce îi va oferi tracțiune integrală. Aceste motoare vor fi alimentate de o baterie nespecificată "de înaltă performanță, care asigură, de asemenea, o autonomie mare", dar, din nou, detaliile sunt puține. Cu toate acestea, Lamborghini va face față unei cifre semnificative: Lanzador se va lăuda cu o putere de 1 megawatt, ceea ce se traduce prin acea cifră de patru cifre pentru cai.
Ajutând la încorsetarea întregii puteri este sistemul Aerodinamica Lamborghini Attiva, care oferă un control aerodinamic precis al unui splitter frontal mobil, lamele laterale în spate, un difuzor extensibil și obturatoare în cadrul sistemului de perdele de aer. În modul său cel mai eficient, aceste elemente aerodinamice se reglează pentru a oferi o rezistență minimă la vânt, în timp ce setările de acționare mai sportive măresc forța de apăsare pentru un control mai bun.
Un sistem de suspensie activă apare, de asemenea, pe Lamborghini Lanzador, cu arcuri pneumatice, amortizoare adaptive și direcție pe puntea din spate care îmbunătățesc performanța și stabilitatea. De asemenea, vectorizarea precisă a cuplului ajută la distribuirea puterii către motoarele din față și din spate, fiecare dintre acestea trimițând puterea la dreapta și la stânga pentru a oferi o intrare mai rapidă în viraje și o manevrabilitate mai echilibrată.
Având proporții unice în raport cu Lambo-urile existente, Lanzador combină "elementele ultraperformante ale supermașinii sport Revuelto și versatilitatea animată a unui Urus". Aceasta începe cu o gardă la sol mai mare decât bănuiam inițial, îmbunătățind utilizabilitatea mașinii pe drumuri proaste (sau pe aleile cafenelelor). Având în vedere experiența noastră anterioară cu Lamborghini cu gardă la sol mare, Lanzador ar putea fi al naibii de distractiv de condus.
Cu toate acestea, aceste proporții ar putea necesita ceva timp pentru a se obișnui. Fiind un nou factor de formă în gama companiei, Lanzador pare un pic cam înalt și neîndemânatic. Deși îmbrăcămintea neagră lucioasă a părții inferioare a caroseriei ajută la reducerea înălțimii vizuale - priviți cu atenție la părțile albastre și veți vedea silueta unui supercar - Lanzador este doar cu aproximativ 10 cm mai jos de sol decât un Urus. Cu toate acestea, suprafața simplificată și modernizată a caroseriei sale este mult mai curată și mai atractivă în mod tradițional decât polarizantul Revuelto și este posibil ca viitoarele Lambo să fie la fel de tonifiate.
În ciuda proporțiilor și formei sale modernizate, conceptul Lanzador are încă o serie de elemente de design caracteristice Lamborghini, inclusiv arcadele geometrice Gandini deasupra roților (à la Countach) și un accent în formă de Y pe caroserie, menit să amintească de prizele de aer ale unei mașini cu motor central. Linia acoperișului, deși modelată pentru pasagerii din spate, păstrează în continuare silueta unui Lamborghini modern, iar luminile spate cu trei elemente fac o paralelă cu nava amiral Revuelto hibrid plug-in. Forma deschiderii luminilor de zi chiar seamănă puțin cu cea a fostului Murcielago, cu geamurile din spate care imită prizele de aer extensibile "batwing" ale acelui vehicul.
Cei care caută un pic de dramatism vor fi triști să afle că Lanzador are uși care se deschid în mod tradițional, nu foarfecele făcute celebre de fiecare supercar V12 de la Countach încoace. Acestea oferă acces la un interior cu aspect spațios, așa cum arată coupé-urile sportive, cu scaunele din spate reconfigurabile și un spațiu de încărcare mare care îmbunătățesc utilitatea zilnică. Conceptul "pilot" caracteristic Lamborghini apare în față, unde șoferul și pasagerul din față stau în spatele unui tablou de bord în formă de Y, cu o punte plutitoare a consolei centrale care îi separă.
Un instrumentar de bord digital și un afișaj pe partea pasagerului se ocupă de sarcinile de infotainment, iar un ecran tactil central lipsește cu desăvârșire. În schimb, veți găsi o serie de butoane și întrerupătoare pe consolă, unele dintre ele controlând ecranele, iar altele controlând mașina. Și, ca la toate Lamborghini-urile moderne, butonul de pornire se află sub o ușă de lansare a rachetelor, în timp ce un comutator se ocupă de selectarea mersului înainte și înapoi.
De asemenea, habitaclul folosește pe scară largă materiale ecologice, potrivit Lamborghini. De exemplu, tapițeria din lână Merino provine de la oile australiene care cresc o nouă lână în fiecare an, ceea ce face ca materialul să fie regenerabil (deși unii apărători ai drepturilor animalelor ar putea sublinia că oile au nevoie de tuns doar ca urmare a domesticirii umane). Pentru a coase împreună tabloul de bord din lână, panourile ușilor și tapițeria scaunelor sunt cusute fire fabricate din nailon reciclat, iar spuma scaunului este fabricată din plastic reciclat și imprimată în 3D pentru a reduce deșeurile.
De asemenea, Lamborghini folosește în habitaclu piele tăbăcită în mod sustenabil, procesând-o cu apă reziduală de la producția de ulei de măsline. În caz contrar, apa ar trebui tratată într-o instalație de tratare a apelor reziduale din cauza acidității sale ridicate și a efectului fitotoxic, dar în schimb poate fi reutilizată de producătorii de produse chimice pentru a produce agenți de tăbăcire. Lamborghini este, de asemenea, mândru de sinergia italiană dintre supercarurile sale și industria națională a uleiului de măsline.
Conceptul Lamborghini Lanzador este cea mai recentă dovadă a noului etos de decarbonizare al companiei, numit Direzione Cor Tauri. Cea mai strălucitoare stea din constelația Taurus, Cor Tauri înseamnă, de asemenea, "inima unui taur" în latină. Constructorul auto indică Cor Tauri ca pe un simbol aspirațional, reducându-și amprenta de carbon fără a abandona spiritul taurului pe care Feruccio Lamborghini l-a idealizat.
Pentru început, fiecare Lamborghini va fi electrificat într-un fel sau altul până la sfârșitul anului 2024, Lanzador urmând să sosească în 2028 ca al patrulea model din gama constructorului auto (și primul său EV). Lanzador, cu specificații de producție, va fi construit în apropierea sediului central al companiei din Sant'Agata Bolognese, iar producătorul auto intenționează să angajeze angajați suplimentari pentru a sprijini dezvoltarea și producția EV-ului. Prețul este, evident, la o distanță bună de a fi finalizat, dar având în vedere că cel mai ieftin Lambo cere în prezent mult peste 200.000 de euro, iar Revuelto depășește 600 de euro, nu vă așteptați ca Lanzador să fie ieftin.