Ford se răzgândește și nu mai vrea să treacă complet la mașini electrice în Europa până în 2030
Într-o mișcare neașteptată, Ford Motor Company reconsideră strategia sa inițială de a vinde exclusiv automobile electrice pe baterii (BEV) pe piața europeană până la sfârșitul acestui deceniu. Această schimbare de direcție survine ca urmare a cererii mai reduse decât s-a anticipat inițial pentru vehiculele electrice în regiune.
În 2021, Ford a anunțat obiectivul său ambițios de a comercializa numai mașini de pasageri complet electrice în Europa până în 2030. Această țintă a fost chiar mai ambițioasă decât planul Uniunii Europene de a permite vânzarea numai a automobilelor cu zero emisii după 2035, ca parte a strategiei sale de reducere a emisiilor de dioxid de carbon.
Cu toate acestea, compania a recunoscut recent că ar putea continua să vândă mașini cu motoare pe combustie internă chiar și după 2030, dacă cererea consumatorilor o justifică. Martin Sander, șeful diviziei de mașini de pasageri Ford în Europa, a declarat: „Dacă vom vedea o cerere puternică, de exemplu pentru vehiculele hibride plug-in, le vom oferi."
Sander a admis că cererea pentru mașinile electrice a fost „mai moale" decât se aștepta inițial Ford, iar compania nu a reușit să atingă țintele ambițioase stabilite anterior. Cu toate acestea, el a subliniat că există o tendință clară către electrificare, adăugând: „Trebuie doar să ne gestionăm calea către o gamă de motoare 100% electrice."
În ciuda provocărilor legate de adoptarea vehiculelor electrice, Ford a finalizat o investiție de 2 miliarde de dolari pentru a transforma fabrica sa din Köln, Germania, în vederea producerii de automobile complet electrice bazate pe platforma MEB a Grupului Volkswagen. Producția în serie a SUV-ului compact electric Explorer va începe în Köln în iunie, iar un al doilea model construit pe aceeași platformă va fi dezvăluit în aceeași lună.
Anul acesta, Ford va dezvălui și versiunea electrică Puma Gen-E a celui mai bine vândut SUV de dimensiuni mici, produs în Craiova, România. În plus, constructorul auto a început deja să comercializeze versiuni electrice ale utilitarei Transit Custom de o tonă în Turcia, în pofida unei adoptări mai lente decât se aștepta pentru utilitarele electrice.
În timp ce își extinde gama de vehicule electrice, Ford reduce treptat numărul de modele cu motoare pe combustie, concentrându-se pe vehiculele electrice și pe segmentul profitabil al vehiculelor comerciale ușoare. Anul trecut, compania a încetat producția modelului Fiesta în Köln, iar în 2025 va opri și producția modelului Focus în Saarlouis.
De asemenea, Ford a încetat construcția modelelor Mondeo și a monovolumelor Galaxy/S-Max la fabrica sa din Valencia, Spania. Cu toate acestea, compania analizează posibilitatea construirii unui nou model de mașină de pasageri „multi-energie" în Valencia, unde în prezent se produce SUV-ul compact Kuga, disponibil în versiuni hibrid plug-in, hibrid complet sau cu motor pe combustie.
Pe piața sa principală europeană, Marea Britanie, Ford caută modalități de a evita plata unor amenzi substanțiale impuse de mandatul privind vehiculele cu zero emisii (ZEV), care urmărește să încurajeze vânzările de mașini electrice. Acest mandat prevede că producătorii auto trebuie să vândă un procent din ce în ce mai mare de vehicule electrice în fiecare an, începând cu 22% în 2024.
Pentru a respecta acest mandat, Sander a declarat că Ford va restricționa vânzările de mașini cu motoare pe combustie în Marea Britanie, în loc să forțeze vânzările de vehicule electrice. „Nu vom plăti amenzi. Nu vom vinde vehicule electrice cu pierderi uriașe doar pentru a cumpăra conformitatea," a spus el. „Singura alternativă este să luăm livrările noastre de vehicule ICE (cu motor pe combustie internă) destinate Marii Britanii și să le vindem în altă parte."
În concluzie, deși Ford rămâne angajat în tranziția către vehiculele electrice, compania a adoptat o abordare mai prudentă și flexibilă în ceea ce privește eliminarea treptată a motoarelor pe combustie în Europa. Adaptându-se la cererea reală a pieței, Ford își ajustează strategia pentru a oferi o gamă diversificată de opțiuni de propulsie, inclusiv vehicule hibride plug-in și, eventual, chiar mașini cu motoare pe combustie, dacă cererea consumatorilor o justifică.
Această schimbare de strategie subliniază complexitatea tranziției către mobilitatea electrică și nevoia de a echilibra obiectivele de sustenabilitate cu realitățile pieței și preferințele consumatorilor. În timp ce Ford continuă să investească în tehnologiile viitorului, compania rămâne atentă la semnalele pieței și este pregătită să se adapteze pentru a satisface nevoile clienților săi.