Ford reînvie numele emblematic Capri pentru un SUV electric cu aspect de coupe
Ford a revenit la rădăcinile sale europene, readucând la viață unul dintre cele mai emblematice nume ale sale - Capri. Însă, spre surprinderea multora, noua iterație a legendarului model nu este o mașină sport clasică, ci un SUV electric cu linii îndrăznețe de coupe. Această reîncarnare neașteptată a Capri-ului marchează o nouă eră în designul și ingineria automobilelor Ford, îmbinând moștenirea bogată a mărcii cu tendințele actuale ale industriei auto.
Capri-ul original a fost lansat în 1969 ca o alternativă europeană la muscle car-urile americane din acea vreme. Acest coupe accesibil, dar plin de personalitate, a devenit rapid un simbol al stilului și performanței la un preț abordabil. Producția sa a continuat până în 1987, vânzările totale depășind 1,9 milioane de unități.
Acum, după mai bine de trei decenii, Ford readuce la viață spiritul Capri-ului, dar într-o formă complet diferită. Noul model este un SUV electric cu un design curbat și aerodinamic, care îi conferă un aspect de coupe modern. Această schimbare radicală reflectă evoluția industriei auto și nevoia de a adapta brandurile clasice la cerințele actuale ale pieței.
Noul Capri este construit pe platforma modulară MEB (Modularer E-Antriebs-Baukasten) a Volkswagen Group, la fel ca și SUV-ul electric Explorer al Ford. Această colaborare între cele două giganți auto permite partajarea tehnologiilor și a costurilor de dezvoltare, permițând în același timp fiecărei mărci să-și păstreze identitatea distinctă.
Prin utilizarea platformei MEB, Ford beneficiază de un sistem de propulsie electric avansat și de o arhitectură flexibilă, care facilitează adaptarea modelelor la cerințele specifice ale fiecărei piețe. Această abordare permite companiei să ofere vehicule electrice competitive, fără a fi nevoită să reinventeze roata în ceea ce privește tehnologia bateriilor și a sistemelor electrice.
Deși noul Capri adoptă o siluetă de coupe, dimensiunile sale exterioare rămân generoase, specifice unui SUV. Lungimea totală a vehiculului este de 4.634 mm, sau chiar 4.734 mm cu bara de remorcare integrată în poziție. Lățimea este de 1.873 mm, iar înălțimea de 1.628 mm, cu o gardă la sol ridicată, caracteristică SUV-urilor.
Aceste proporții permit Capri-ului să ofere un spațiu interior generos, atât pentru pasageri, cât și pentru bagaje. Volumul portbagajului este de 572 litri, depășind chiar capacitatea SUV-ului Explorer al Ford. Când banchetele spătare sunt rabatate, spațiul de încărcare crește la impresionantele 1.532 litri.
Capri-ul electric va fi disponibil în două variante de motorizare: una cu motor electric montat în spate, cu tracțiune pe puntea spate, și una cu două motoare electrice, oferind tracțiune integrală.
Varianta cu tracțiune spate are o putere de 282 CP și un cuplu de 402 Nm, permițându-i să accelereze de la 0 la 100 km/h în 6,4 secunde. Viteza maximă este limitată electronic la 192 km/h. Această versiune este echipată cu un pachet de baterii de 77 kWh, care îi asigură o autonomie de până la 627 km, conform ciclului de testare WLTP.
Pentru cei care doresc și mai multă putere și tracțiune integrală, versiunea cu două motoare electrice oferă 335 CP și 501 Nm de cuplu. Accelerația de la 0 la 100 km/h este realizată în doar 5,3 secunde, iar viteza maximă rămâne la 192 km/h. Această versiune are un pachet de baterii ușor mai mare, de 79 kWh, dar autonomia scade la 592 km din cauza greutății suplimentare.
Pentru a răspunde nevoilor clienților moderni, Capri-ul electric oferă opțiuni de încărcare rapidă și eficientă. Versiunea cu tracțiune spate poate fi încărcată de la 10% la 80% în aproximativ 28 de minute, folosind un încărcător de curent continuu (DC) de 135 kW.
În schimb, varianta cu tracțiune integrală beneficiază de o viteză de încărcare și mai mare, putând fi alimentată de la 10% la 80% în doar 26 de minute, folosind un încărcător DC de 185 kW. Această opțiune permite proprietarilor să economisească timp prețios în timpul călătoriilor lungi.
Deși noul Capri adoptă un format de SUV electric, designerii Ford au încercat să păstreze unele elemente distinctive ale modelului original. Farurile LED sunt dispuse într-o manieră care amintește de farurile duale ale Capri-ului clasic, creând o legătură vizuală cu trecutul.
De asemenea, linia acoperișului curbată și coborâtă spre spate conferă noului model un aspect sportiv și dinamic, specific unui coupe. Chiar și forma rotunjită a stâlpilor C este o trimitere subtilă la designul iconic al Capri-ului din trecut.
La interior, noul Capri îmbină eleganța cu tehnologia modernă. Centrul atenției este ecranul tactil central de 14,6 inchi, care poate fi reglat pe verticală pentru a oferi un unghi de vizualizare optim. Acest ecran integrează cele mai recente sisteme de infotainment și poate fi controlat prin comenzi vocale sau prin gesturi.
Pentru un plus de confort, scaunele față sunt încălzite și oferă funcție de masaj pentru șofer. Volanul încălzit și consolele generoase completează experiența de lux a interiorului.
Capri-ul este, de asemenea, echipat cu o gamă largă de sisteme de asistență pentru șofer, cum ar fi asistentul de parcare activă, camera de vedere la 360 de grade și head-up display-ul proiectat pe parbriz.
Noul Ford Capri va fi produs la uzina companiei din Cologne, Germania, pe aceeași linie de asamblare cu SUV-ul Explorer. Uzina a beneficiat recent de o investiție de 2 miliarde de dolari pentru a trece la producția de vehicule electrice.
În ceea ce privește prețurile, deși cifrele oficiale nu au fost dezvăluite încă, se estimează că Capri-ul va fi poziționat puțin deasupra SUV-ului Explorer, care pornește de la 49.500 de euro în Germania pentru versiunea cu autonomie extinsă.
Noul Capri va intra pe o piață deja aglomerată de SUV-uri electrice de dimensiuni medii. Principalii săi concurenți vor fi modele construite pe aceeași platformă MEB, cum ar fi Volkswagen ID.5, Skoda Enyaq Coupe și Cupra Tavascan.
În afara parteneriatului dintre Ford și Volkswagen Group, Capri-ul va trebui să facă față și rivalilor externi, precum Tesla Model Y (cea mai bine vândută mașină electrică în Europa în 2023), Smart #3, Volvo C40 Recharge, Polestar 2 și Nissan Ariya.
Lansarea noului Capri marchează o tendință în creștere în rândul producătorilor auto de a reînvia nume celebre din trecut și de a le aplica noilor modele electrice. Ford a adoptat deja această strategie cu SUV-ul electric Mustang Mach-E și cu crossover-ul Puma.
Această abordare are ca scop atragerea clienților existenți ai brandului, dar și câștigarea unor noi adepți prin combinarea moștenirii bogate a mărcii cu tehnologiile avansate ale viitorului. Rămâne de văzut dacă publicul larg va embraca aceste reinterpretări îndrăznețe ale numelor clasice sau dacă va considera că producătorii auto au mers prea departe în încercarea lor de a capitaliza pe nostalgie.
Noul Ford Capri reprezintă o încercare îndrăzneață de a reimagina un nume iconic din trecut într-o formă complet nouă și adaptată tendințelor actuale ale industriei auto. Această reîncarnare electrică a clasicului Capri demonstrează angajamentul Ford față de tranziția către mobilitatea electrică, fără a abandona moștenirea sa bogată.
Cu un design aerodinamic, opțiuni de motorizare puternice și autonomie impresionantă, noul Capri are potențialul de a atrage atât fanii înrăiți ai mărcii, cât și clienții noi în căutare de un SUV electric performant și stilat.
Rămâne de văzut dacă publicul larg va embraca această reinterpretare îndrăzneață a numelui Capri sau dacă va considera că Ford a mers prea departe în încercarea sa de a capitaliza pe nostalgie. Indiferent de reacții, lansarea noului model marchează o nouă etapă în evoluția industriei auto, în care brandurile clasice trebuie să se reinventeze pentru a rămâne relevante în era electrică.