brand

Fiat Grande Panda: noua mașină electrică sub 25.000 de euro a italienilor

Fiat Grande Panda: noua mașină electrică sub 25.000 de euro a italienilor

Sectorul auto este în plină transformare, iar producătorii auto se adaptează rapid pentru a răspunde cerințelor în creștere pentru vehicule electrice accesibile. Fiat, unul dintre cei mai cunoscuți jucători din industrie, se pregătește să lanseze Grande Panda, un vehicul electric compact și abordabil, care va fi primul dintr-o nouă generație de modele pentru această marcă.

Unul dintre cele mai atractive aspecte ale noului Grande Panda este prețul său accesibil. Conform declarațiilor lui Olivier Francois, CEO-ul Fiat, versiunea electrică a acestui model va fi disponibilă la un preț sub 25.000 de euro (aproximativ 27.200 de dolari). Acesta este un prag de preț semnificativ, care îl poziționează drept o opțiune atractivă pentru cumpărătorii care caută un vehicul electric abordabil.

Prețul anunțat pentru Grande Panda electric este similar cu cel al modelului Citroen e-C3, un alt vehicul electric compact care a fost lansat recent pe piață. Această comparație sugerează că Fiat intenționează să ofere o valoare excelentă pentru bani, permițând clienților să beneficieze de avantajele unui vehicul electric fără a face sacrificii semnificative în ceea ce privește bugetul.

Grande Panda este construit pe platforma globală Smart Car a grupului Stellantis, care va sta la baza a 13 modele de cost redus provenind de la diferite mărci ale grupului, toate urmând să fie lansate până în 2026. Această platformă versatilă poate susține atât motoare cu ardere internă, cât și propulsii electrice complete, inclusiv un sistem hibrid bazat pe 48 de volți.

Dezvoltarea platformei Smart Car a fost, în parte, un răspuns la amenințarea reprezentată de vehiculele electrice ieftine provenite din China. Această arhitectură a fost utilizată pentru prima dată în Europa pe modelul Citroen C3, lansat la începutul acestui an. Prin utilizarea acestei platforme, Fiat speră să rămână competitivă pe piața vehiculelor electrice accesibile, oferind clienților săi opțiuni atractive și la prețuri rezonabile.

Designul exterior și interior al Grande Panda a fost realizat de Centro Stile Fiat din Turin, luând inspirație din celebrul model Fiat Panda din anii '80, conceput de legendarul Giorgetto Giugiaro. Ca un omagiu adus clasicului Panda, noul Grande Panda este echipat cu litere 3D în relief redus, amplasate pe ușile vehiculului.

Alte elemente de design remarcabile includ o combinație de linii structurate și suprafețe moi care evidențiază ariile de trecere robuste, plăci de protecție argintii, stâlpi lustruiți în negru și jante de 17 inch cu capace de jante inscripționate cu sigla Fiat. Interiorul vehiculului prezintă un cluster de instrumente de 10 inch și un afișaj central de 10,25 inch, ambele având forme ovale, o trimitere la celebra pistă de testare de pe acoperișul clădirii istorice Lingotto a Fiat din Turin.

Grande Panda va fi disponibil atât în versiuni electrice, cât și hibride, oferind clienților flexibilitatea de a alege cea mai potrivită opțiune pentru nevoile lor. Versiunea electrică va fi echipată cu o baterie de 44 kWh și un motor de 83 kW, asigurând o autonomie estimată conform ciclului WLTP de 320 de kilometri.

Fiat Grande Panda: noua mașină electrică sub 25.000 de euro a italienilor

Similar cu strategia adoptată pentru modelele Citroen C3, Fiat 600 și Jeep Avenger, versiunea electrică a Grande Panda va fi disponibilă prima, urmând ca variantele cu motoare cu ardere internă să fie lansate ulterior. Această abordare reflectă angajamentul Fiat față de electrificarea gamei sale de produse și dorința de a oferi clienților opțiuni prietenoase cu mediul încă de la lansare.

Cu o lungime de 3990 mm, Grande Panda este ușor mai scurt decât fratele său Citroen C3, având o înălțime de 1570 mm și o lățime de 1760 mm. Aceste dimensiuni compacte îl fac ușor de manevrat în mediul urban, fără a face compromisuri semnificative în ceea ce privește spațiul interior. Portbagajul generos de 361 de litri și capacitatea totală de 13 litri a compartimentelor de depozitare din zona pasagerului față oferă o versatilitate remarcabilă pentru un vehicul de dimensiuni reduse.

Grande Panda vine echipat cu un cablu de încărcare integrat, care funcționează în curent alternativ până la 7 kW. Cablul spiral are un compartiment special amplasat sub capotă, economisind spațiu prețios în portbagaj. Această caracteristică inteligentă facilitează procesul de încărcare și contribuie la experiența de utilizare ușoară a vehiculului electric.

Pe lângă Citroen C3, Grande Panda ar putea concura și cu Dacia Sandero Stepway, un model care împărtășește elemente de design de tip crossover. Segmentul vehiculelor mici a fost dominat de Sandero (toate variantele), cu peste 116.000 de unități vândute până în luna mai, conform datelor furnizate de Dataforce. Fiat speră să atragă clienți din acest segment competitiv, oferind un produs atractiv și accesibil.

Potrivit declarațiilor recente ale președintelui sârb Aleksandar Vucic, producția Grande Panda va avea loc la uzina Stellantis din Kragujevac, Serbia, începând cu a doua jumătate a lunii iulie. Acest pas marchează o etapă importantă în lansarea noului model electric accesibil de către Fiat.

În cadrul evenimentului de la Turin pentru celebrarea a 125 de ani de existență a mărcii Fiat, compania a oferit, de asemenea, o privire asupra a două modele suplimentare din noua familie globală: un SUV și un fastback. Ambele vehicule, prezentate inițial ca concepte în februarie, se află acum într-un stadiu avansat de dezvoltare și vor fi lansate în următorii ani, conform declarațiilor Fiat.

Evenimentul de la Turin a fost onorat de prezența lui Carlos Tavares, CEO-ul Stellantis, și a președintelui John Elkann, precum și de ministrul italian al Industriei, Adolfo Urso, care a fost un oaspete surpriză. Prezența ministrului a survenit după critici recente din partea guvernului italian cu privire la scăderea producției Stellantis în țară și mutarea producției anumitor modele ale mărcilor italiene precum Fiat și Alfa Romeo în străinătate.

În discursul său, Urso a subliniat importanța menținerii producției auto în Italia, declarând: "Nu trebuie să ne resemnăm cu ideea că (Italia) devine un muzeu al automobilelor". Aceste remarci reflectă dorința guvernului italian de a păstra industria auto locală puternică și competitivă în fața provocărilor globale.

Cu lansarea Grande Panda, Fiat face un pas important în direcția electrificării gamei sale de produse și a oferirii de vehicule electrice accesibile pentru piața de masă. Combinația de preț atractiv, design inspirat de trecutul mărcii și opțiuni de propulsie variate fac din acest model o opțiune tentantă pentru clienții care caută un vehicul electric compact și abordabil. În timp ce Fiat navighează prin transformările industriei auto, lansarea Grande Panda demonstrează angajamentul său față de inovație și adaptarea la cerințele în schimbare ale pieței.