Fiat Grande Panda: Reinventarea clasicului Panda cu opțiuni hibride și electrice
Gama europeană a Fiat-ului poate fi învechită, dar cel puțin este mult mai diversă decât ceea ce avem în Statele Unite. Pe lângă modelele 500 și 500X, există și hatchback-ul și break-ul Tipo. De asemenea, există și modele Abarth performante, precum crossoverul 600X și drăgălașul Panda. Acesta din urmă este acum însoțit de noul Grande Panda, un vehicul mai mare și diferit din punct de vedere mecanic.
Grande Panda este o completare la familie, nu o înlocuire a actualului Panda, care va rămâne în producție cel puțin până în 2027, moment în care va avea 16 ani de când a fost lansat. După cum sugerează numele noului model, acesta este mult mai mare decât vechiul Panda. Cu o lungime de 4 metri, Grande Panda este cu aproximativ 30 de centimetri mai lung decât generația a treia a modelului Panda, lansată în 2011.
Deși este un automobil de dimensiuni reduse după standardele americane, noua versiune este considerabil mai spațioasă decât predecesorul său. Creșterea dimensiunilor nu este o surpriză reală, deoarece crossoverul cu design cubist este, de fapt, versiunea Fiat a noului Citroen C3 vândut în Europa. Aspectul său este mult mai funcky decât al rudei franceze, trimițând vibrații de mașină concept, chiar dacă este un model de producție.
Fiat Grande Panda îmbrățișează motivul pixel care te poate face să te gândești la Hyundai Ioniq 5. Luminile de zi cu LED de la față au un model în carouri. Este un motiv recurent pe care îl vei observa și în stopurile din spate. Marca italiană a mers până la capăt cu forme pătrate și unghiuri drepte, ceea ce este o gură de aer proaspăt într-o lume auto dominată de design-uri curbate și linii sinuoase.
Jantele de 17 inch cu design diamantat au o cruce centrală care completează semnătura luminoasă de la față și spate. Protecțiile din plastic de pe aripioarele roților îi conferă Grande Panda un aspect mai robust, la fel ca și barele de acoperiș masive. În loc să folosească un ecuson tradițional în spate, un logo Fiat supradimensionat este imprimat în haion. Inscripția Panda se ascunde la vedere pe acea bandă orizontală neagră care leagă stopurile.
Grande Panda va fi comercializat cu motorizări hibride și electrice, probabil aceleași disponibile pentru Citroen C3. Ne așteptăm la un motor pe benzină turbo de 1.2 litri cu trei cilindri, un sistem mild-hibrid și o transmisie automată cu dublu ambreiaj și șase trepte. Motorul pe benzină dezvoltă 100 CP, în timp ce motorul electric oferă un boost temporar de 28 CP. Cu toate acestea, acesta furnizează doar 12 CP în timpul accelerației.
Varianta complet electrică a Grande Panda ar putea moșteni motorul de 113 CP de la e-C3, împreună cu bateria de 44,0 kWh cu fosfit de fier și litiu (LFP) pentru o autonomie de 320 de kilometri. Citroen intenționează, de asemenea, să vândă începând cu 2025 o versiune e-C3 mai ieftină, cu o autonomie de 200 de kilometri.
Grande Panda nu va fi disponibil doar pe piața europeană, Fiat dorind să comercializeze noul model și în Orientul Mijlociu și Africa.
Grande Panda este primul dintr-o nouă familie de modele inspirate de Panda, Fiat promițând că va lansa un nou membru în fiecare an până în 2027. Toate vor folosi aceeași platformă Smart Car și același limbaj de design, împărtășind filozofia conform căreia "funcționalitatea nu ar trebui să existe niciodată fără distracție".
Bazându-ne pe celelalte mașini concept dezvăluite de Fiat în februarie, alături de Mega-Panda, gama se va extinde în cele din urmă cu un SUV familial, un fastback și un campervan, deși nu este clar deocamdată care dintre acestea va sosi următoarea.
În cadrul unui interviu exclusiv acordat publicației Auto Express la începutul acestui an, directorul general al Fiat, Oliver François, ne-a spus că această nouă gamă de modele "va împărtăși aceeași abordare a practicității, spațiozității și simplității, împrumutând cu siguranță câteva dintre elementele iconice ale Panda-ului din anii '80".
Deși nu au fost dezvăluite imagini cu interiorul, Fiat promite că Grande Panda - pe care îl numește un "vehicul compact pentru familie" - poate transporta cinci persoane și beneficiază de "o utilizare inovatoare și inteligentă a spațiului, o personalitate cool și caracteristici noi".
Prețurile nu au fost încă anunțate, dar pe baza tarifelor pentru Citroen C3/e-C3, ne așteptăm ca noul Fiat Grande Panda să pornească de la aproximativ 80.000 de lei în varianta hibridă și de la aproximativ 100.000 de lei pentru versiunea electrică. Aceasta ar plasa modelul electric în linia de foc a viitorului Hyundai Inster.
Numele "Grande Panda" poate suna precum o băutură prea complicată de la Starbucks, dar designul acestui supermini de doar 3,99 metri lungime este inspirat de originalul Panda din anii '80. Forma puternică și înălțată a lui Grande Panda, împreună cu partea din față verticală și lunetă înclinată, sunt toate trimiteri către strămoșul său, care a fost proiectat celebrul Giorgetto Giugiaro.
Elemente subtile precum modelul în X al jantelor de 17 inch și inscripția "Panda" de-a lungul părților laterale sunt trimiteri specifice la clasicul Panda 4x4. Dar Grande Panda împrumută, de asemenea, multe elemente de la conceptul "Mega-Panda" prezentat cu câteva luni în urmă. Luminile LED pătrate și semnătura cu lumini de zi în formă de X sunt printre detaliile preluate, la fel ca și poziționarea asimetrică a logoului Fiat pe panoul negru lucios al grilei și designul stopurilor în formă de X.
Fiat a îmbrăcat Grande Panda într-o estetică robustă de SUV, datorită aripioarele proeminente în stil cubist - de asemenea preluate de la Mega-Panda - plăcilor de protecție de pe barele din față și spate, insertelor negre și barelor de acoperiș.
Deși are dimensiuni compacte, Grande Panda promite un interior spațios și practic, cu o "utilizare inovatoare și inteligentă a spațiului", după cum promite Fiat. Acesta va putea găzdui cinci persoane și va avea "o personalitate cool și caracteristici noi", deși detaliile exacte despre habitaclu nu au fost dezvăluite încă.
Cu noul Grande Panda, Fiat reînvie spiritul practicității și al simplității care a făcut faimoasă gama Panda, dar într-un ambalaj modern, spațios și ecologic. Opțiunile hibride și electrice, împreună cu designul curajos și plin de personalitate, ar putea transforma acest model într-un succes atât în rândul familiilor, cât și al entuziaștilor auto care caută ceva diferit de mainstream. Rămâne de văzut dacă publicul larg va îmbrățișa aceste noi interpretări ale clasicului Panda.