brand

Mercedes a omorât SUV-ul EQC în urmă cu un an și nimeni nu a observat

Mercedes a omorât SUV-ul EQC în urmă cu un an și nimeni nu a observat

Când vine vorba de automobile electrice, Mercedes-Benz a fost întotdeauna un jucător important pe piață. Cu toate acestea, una dintre primele lor încercări de a lansa un vehicul electric la nivel global a eșuat lamentabil. Vorbim despre mult-așteptatul crossover EQC, care inițial ar fi trebuit să ajungă în showroom-urile americane în 2021. Din păcate, planurile producătorului german s-au schimbat radical, iar modelul a fost abandonat fără prea mare tam-tam. Iată povestea ascunsă în spatele cancelării silențioase a EQC și ce urmează pentru marca de lux în materie de electrificarea gamei.

Lansat cu surle și trâmbițe în 2019, EQC reprezenta un pas important pentru Mercedes în direcția mobilității electrice. Acest SUV compact electric a fost conceput pentru a cuceri piețele globale, inclusiv cea din Statele Unite. Inițial, debutul său american era programat pentru 2020, dar a fost amânat cu peste un an din cauza unor probleme de producție.

Cu toate acestea, chiar și după ce a primit undă verde pentru SUA în 2021, Mercedes a luat o decizie surprinzătoare. După o "analiză cuprinzătoare a evoluțiilor pieței", constructorul a decis să nu mai importe deloc EQC pe teritoriul american. Un motiv posibil ar fi fost competiția acerbă din segmentul SUV-urilor electrice compacte, dominat deja de jucători precum Tesla.

Deși Mercedes nu a făcut niciun anunț oficial, un purtător de cuvânt al companiei a confirmat recent că EQC a fost scos definitiv din producție în al doilea trimestru al anului 2023. Da, ați citit bine - ultimul exemplar al acestui SUV electric a ieșit de pe linia de asamblare acum mai bine de un an!

Această veste a venit ca un adevărat șoc pentru fanii mărcii, mai ales că în iulie 2022 se vehicula ideea că EQC va rămâne în producție până în mai 2023. Se pare însă că Mercedes a accelerat procesul de retragere fără prea multă publicitate.

Chiar dacă modelul original a fost îngropat, Mercedes nu are de gând să renunțe la emblematica denumire EQC. În schimb, aceasta va fi refolosită pentru un vehicul electric complet diferit, unul care se va lupta direct cu Tesla Model 3 pe segmentul sedanurilor compacte premium.

Noua iterație EQC va încorpora lecțiile învățate de la conceptul Vision EQXX și va adopta o siluetă mult mai aerodinamică, spunând adio formelor rotunjite controversate ale predecessorului său. Dimensiunile sunt așteptate să fie similare cu cele ale actualelor CLA sau Clasa C.

Un aspect fascinant este că viitorul EQC nu va folosi o platformă dedicată exclusiv automobilelor electrice. În schimb, va împrumuta arhitectura modulară MMA (Modular Mercedes Architecture), o abordare hibridă ce permite asamblarea atât a mașinilor electrice, cât și a celor cu motoare convenționale.

Potrivit lui Christoph Starzynski, vicepreședintele Mercedes pentru dezvoltarea motoarelor electrice, compromisurile vor fi făcute de fapt în detrimentul versiunilor cu ardere internă. Așadar, MMA este proiectată în primul rând pentru vehiculele electrice, iar adaptările pentru motoarele termice vor fi minore.

Deși detaliile complete despre noul EQC lipsesc deocamdată, Mercedes a oferit deja câteva indicii încurajatoare. Luând ca reper conceptul CLA din 2019, se estimează că sedanul electric ar putea atinge o autonomie impresionantă de circa 750 km în ciclul de testare WLTP.

Bineînțeles, cifra EPA echivalentă ar fi ceva mai mică, dar oricum ar depăși majoritatea rivalilor de clasă. Versiunile de bază ar urma să primească baterii cu chimie lichidă-ion, în timp ce modelele de top vor integra anoade pe bază de siliciu pentru o densitate energetică superioară.

Deși Mercedes nu a dezvăluit dimensiunea pachetului de baterii, se estimează că acesta va avea o capacitate utilă de aproximativ 89,6 kWh. Aceasta este calculată pe baza autonomiei anunțate și a unui consum mediu de 8.5 KM per kilowatt-oră.

Noul EQC nu va fi singurul model electric compact premium din gama Mercedes. Constructorul german are în plan și un sedan electric de dimensiuni similare cu BMW Seria 3, programat pentru lansare în 2026. Spre deosebire de rivalul său bavarez, care va folosi o arhitectură dedicată electricelor, sedanul Mercedes va împrumuta tot platforma MMA.

Un alt competitor redutabil va fi viitoarea generație Audi A4 e-tron, care va fi construită de la zero ca vehicul electric, beneficiind de o platformă dedicată dezvoltată de Grupul Volkswagen.

Potrivit planurilor Mercedes, noul sedan EQC va fi unul dintre cele patru modele inițiale construite pe arhitectura MMA. Celelalte trei vor fi două SUV-uri compacte și un break, probabil înlocuitori pentru actualele GLA, GLB și CLA Shooting Brake.

Dar electrificarea nu se oprește aici pentru Stuttgart. În aceeași perioadă, este așteptată și o versiune electrică "mini" a legendarului G-Class, un model revoluționar ce va îmbina caracterul robust al off-road-erului cu cele mai noi tehnologii de propulsie electrică.

În ciuda eșecului inițial cu EQC, Mercedes nu pare deloc descurajat în cursa către mobilitatea electrică. Dimpotrivă, constructorul german este hotărât să învețe din greșeli și să ofere clienților săi cele mai bune soluții electrice posibile.

Cu toate acestea, competiția în segmentul premium devine tot mai acerbă, Tesla continuând să domine autoritară. Rămâne de văzut dacă noile modele electrice Mercedes, inclusiv reinventarea numelui EQC, vor reuși să câștige inimile cumpărătorilor și să readucă marca de lux în fruntea revoluției electrice.