brand

Baterie de EV zgâriată? Asigurătorul tău ar putea fi nevoit să declare daună totală

Baterie de EV zgâriată? Asigurătorul tău ar putea fi nevoit să declare daună totală

În cazul multor vehicule electrice, nu există nicio modalitate de a repara sau de a evalua chiar și pachetele de baterii ușor deteriorate în urma accidentelor, ceea ce obligă companiile de asigurări să anuleze mașinile cu un număr redus de kilometri - ceea ce duce la prime mai mari și subminează câștigurile obținute prin trecerea la electricitate.

Iar acum, aceste pachete de baterii se acumulează în depozitele de fier vechi din unele țări, o lacună care nu a fost raportată anterior și care este costisitoare în ceea ce ar trebui să fie o "economie circulară".

"Cumpărăm mașini electrice din motive de sustenabilitate", a declarat Matthew Avery, director de cercetare la compania de informații privind riscurile auto Thatcham Research. "Dar un EV nu este foarte sustenabil dacă trebuie să arunci bateria după o coliziune minoră".

Pachetele de baterii pot costa zeci de mii de euro și reprezintă până la 50% din prețul unui EV, ceea ce face ca înlocuirea lor să fie adesea neeconomică.

În timp ce unii producători de automobile, precum Ford și General Motors, au declarat că au făcut pachetele de baterii mai ușor de reparat, Tesla a luat direcția opusă cu Modelul Y, construit în Texas, al cărui nou pachet de baterii structural a fost descris de experți ca având "reparabilitate zero".

Vehiculele electrice reprezintă doar o fracțiune din vehiculele aflate pe șosele, ceea ce face ca datele la nivel de industrie să fie greu de obținut, dar tendința ca mașinile cu emisii zero cu kilometraj redus să fie scoase din uz cu daune minore este în creștere. Decizia Tesla de a face pachetele de baterii "structurale" - parte a caroseriei mașinii - i-a permis să reducă costurile de producție, dar riscă să împingă aceste costuri către consumatori și asigurători.

Tesla nu a făcut referire la probleme legate de anularea vehiculelor sale de către asigurători. Dar în ianuarie, CEO-ul Elon Musk a declarat că primele de la companiile de asigurări terțe "în unele cazuri au fost nerezonabil de mari".

Cu excepția cazului în care Tesla și alți producători auto nu vor produce pachete de baterii mai ușor de reparat și nu vor oferi acces terților la datele privind celulele bateriei, primele de asigurare deja ridicate vor continua să crească pe măsură ce vânzările de vehicule electrice cresc și tot mai multe mașini cu kilometraj redus vor fi casate după coliziuni, au declarat asigurătorii și experții din industrie.

"Numărul de cazuri va crește, astfel încât manipularea bateriilor este un punct crucial", a declarat Christoph Lauterwasser, director general al Allianz Center for Technology, un institut de cercetare deținut de Allianz.

Lauterwasser a precizat că producția de baterii pentru vehicule electrice emite mult mai mult CO2 decât modelele pe bază de combustibili fosili, ceea ce înseamnă că vehiculele electrice trebuie să fie conduse mii de kilometri înainte de a compensa aceste emisii suplimentare.

"Dacă arunci vehiculul într-o fază incipientă, ai pierdut aproape tot avantajul în ceea ce privește emisiile de CO2", a spus el.

Majoritatea constructorilor auto au declarat că pachetele lor de baterii pot fi reparate, deși puțini par dispuși să împărtășească accesul la datele referitoare la baterii. Asigurătorii, companiile de leasing și atelierele de reparații auto se luptă deja cu constructorii auto din UE pentru accesul la datele profitabile ale mașinilor conectate.

Lauterwasser a declarat că accesul la datele referitoare la bateriile VE face parte din această luptă. Allianz a văzut pachete de baterii zgâriate în care celulele din interior sunt probabil nedeteriorate, dar fără date de diagnosticare trebuie să anuleze acele vehicule.

Ford și GM își promovează pachetele mai noi și mai ușor de reparat. Dar noile celule mari, 4680 de celule din Model Y, fabricate la fabrica Tesla din Austin, Texas, sunt lipite într-un pachet care face parte din structura mașinii și nu pot fi ușor de îndepărtat sau înlocuit, au declarat experții.

Asigurătorii și experții din industrie notează, de asemenea, că vehiculele electrice, pentru că sunt dotate cu toate cele mai noi caracteristici de siguranță, au avut până acum mai puține accidente decât mașinile tradiționale.

"Am văzut o schimbare foarte mare și aceasta se manifestă la toți producătorii", a spus Hill.

În prezent, în Marea Britanie nu există facilități de reciclare a bateriilor pentru vehicule electrice, astfel că Synetiq trebuie să scoată bateriile din mașinile scoase din uz și să le depoziteze în containere. Hill a estimat că cel puțin 95% dintre celulele din sutele de baterii de vehicule electrice și miile de baterii hibride pe care Synetiq le-a depozitat la Doncaster sunt intacte și ar trebui să fie refolosite.

Asigurarea majorității vehiculelor electrice costă deja mai mult decât cea a mașinilor tradiționale.