Votul UE în favoarea tarifelor ridicate pentru mașinile electrice chineze - un "semnal fatal" pentru industria auto europeană
Consiliul European a votat recent pentru implementarea unor tarife vamale de până la 45% pentru vehiculele electrice importate din China, declanșând un val de controverse și îngrijorări în rândul producătorilor auto și a grupurilor de lobby din sectorul auto. În timp ce unii susțin că această măsură este necesară pentru a proteja competitivitatea industriei europene, alții o consideră un "semnal fatal" care ar putea duce la un război comercial cu Beijing.
În urma celei mai ample investigații a UE privind practicile anti-concurențiale, Comisia Europeană a primit undă verde pentru a impune tarife vamale de până la 45% asupra vehiculelor electrice provenite din China, pe o perioadă de cinci ani. Decizia a fost luată după ce s-a constatat că China a subvenționat în mod neloial industria sa auto, deși Beijing neagă aceste acuzații.
Reacțiile la acest vot au fost puternice și divergente. În timp ce unii l-au salutat ca pe o măsură necesară pentru a proteja industria europeană și a promova tranziția verde, alții l-au criticat aspru, avertizând cu privire la posibilele consecințe negative asupra relațiilor comerciale cu China și a competitivității producătorilor auto europeni.
Oliver Zipse, CEO-ul BMW, a fost unul dintre cei mai vocali critici ai deciziei, descriind-o ca "un semnal fatal pentru industria auto europeană". El a subliniat necesitatea unei rezolvări negociate rapide pentru a evita un conflict comercial de care "nimeni nu ar avea de câștigat".
"Faptul că Germania a votat împotriva tarifelor este un semnal important și crește șansele pentru o rezolvare negociată", a adăugat Zipse, fost președinte al ACEA, grupul de lobby al producătorilor auto europeni.
Grupul Volkswagen, cu aproape 40 de fabrici în China, a făcut apel la UE și guvernul chinez să continue negocierile "pentru a găsi o soluție politică". Compania a subliniat că "tarifele planificate sunt abordarea greșită și nu vor îmbunătăți competitivitatea industriei auto europene".
Mercedes-Benz a avertizat, de asemenea, că votul ar putea avea "consecințe negative pe termen lung" și a solicitat o amânare a aplicării măsurilor, precum și o rezolvare negociată.
Producătorii auto chinezi cu o prezență semnificativă în Europa, cum ar fi Zhejiang Geely Holding (deținătorul mărcilor Volvo, Polestar, Lynk & CO, Zeekr și Lotus), au criticat, de asemenea, decizia, avertizând că ar putea "îngreuna relațiile economice și comerciale dintre UE și China".
În afară de îngrijorările legate de competitivitate, unii producători auto au avertizat că tarifele ar putea crește prețurile pentru consumatori și ar putea încetini tranziția către vehiculele electrice.
MG Motor France, subsidiara națională a mărcii MG (deținută de SAIC), a declarat că votul va "încetini" tranziția către vehiculele electrice în Franța și a promis că nu va majora prețurile pentru mașinile electrice în 2024.
În ciuda divergențelor, atât producătorii auto, cât și grupurile de lobby și miniștrii din diferite țări au făcut apel la negocieri și la găsirea unei soluții alternative la tarifele vamale.
Stellantis, care a preluat recent o participație la un brand chinez, Leapmotor, a declarat că susține "concurența liberă și corectă" și că sectorul se confruntă cu presiuni legate de reducerea emisiilor de carbon și de "ofensiva comercială globală a Chinei".
Grupul de lobby european ACEA a luat act de vot și a recunoscut "eforturile paralele ale Bruxellesului și Beijingului de a negocia o alternativă posibilă la tarifele de compensare".
În ciuda tensiunilor create de votul privind tarifele, atât UE, cât și China par deschise la negocieri pentru a găsi o soluție alternativă. Comisia Europeană a declarat că va continua negocierile până la 31 octombrie, data la care tarifele ar putea intra în vigoare, în încercarea de a ajunge la un acord privind un mecanism de control al prețurilor și volumelor de export.
Ursula von der Leyen, președinta Comisiei Europene, a apărat tarifele propuse, subliniind potențialul sectorului vehiculelor electrice pentru competitivitatea viitoare și leadership-ul industrial verde al Europei. Cu toate acestea, ea a recunoscut, de asemenea, necesitatea de a acționa atunci când există "dovezi că eforturile producătorilor auto europeni sunt împiedicate de denaturări ale pieței și concurență neloială".
Votul UE privind tarifele ridicate pentru mașinile electrice chineze a stârnit un val de controverse și dezbateri aprinse în industria auto. În timp ce unii îl văd ca pe o măsură necesară pentru a proteja competitivitatea europeană, alții îl consideră un "semnal fatal" care ar putea duce la un război comercial dăunător.
Cu negocierile în curs de desfășurare, rămâne de văzut dacă UE și China vor reuși să ajungă la un acord care să evite escaladarea conflictului comercial și să permită o concurență loială în sectorul auto. Indiferent de rezultat, această decizie va avea un impact semnificativ asupra industriei auto europene și a relațiilor comerciale cu China în anii următori.