brand

Creșterea vânzărilor de vehicule electrice în Europa: o analiză

Creșterea vânzărilor de vehicule electrice în Europa: o analiză

Vânzările de vehicule electrice (VE) în Europa au cunoscut o creștere semnificativă în prima jumătate a acestui an, cu o creștere de 45% față de aceeași perioadă din 2022 și atingând o cotă de piață de aproximativ 15%. După ce a început cu o cotă de piață VE de un singur digit în 2019, continentul pare să fie pe drumul cel bun pentru a îndeplini termenul limită al UE din 2035 pentru a vinde doar vehicule cu emisii zero.

Pentru prima dată, o mașină electrică, Tesla Model Y, a fost modelul cel mai bine vândut în Europa într-o perioadă de șase luni.

În detaliu

Dar o analiză mai atentă a cifrelor relevă faptul că adoptarea VE rămâne strâns legată de reglementări și stimulente; că condițiile variază foarte mult de la o țară la alta; și că există o divizare în creștere între țările bogate din vest și nord și cele mai sărace din sud și est.

În același timp, constrângerile de aprovizionare care au favorizat producătorii de automobile s-au relaxat în mare măsură, iar VE se confruntă acum cu o piață care este brusc mult mai competitivă.

Acești factori, împreună cu îngrijorările din multe țări cu privire la inflație, înseamnă că creșterea vânzărilor de VE este probabil să încetinească în anii următori, au declarat experții pentru Automotive News Europe.

"Cererea globală de pe piață pentru VE nu se va opri, dar rata de creștere probabil va scădea", a spus Pedro Pacheco, analist la Gartner.

"Unul dintre trendurile pe care le-am definit pentru 2023 este că acest an va fi momentul adevărului pentru VE", a spus Pacheco, citând sfârșitul stimulentelor cheie, mai ales în Germania; creșterea prețurilor la energie; și competiția din partea Tesla și China care pune presiune pe producătorii de automobile tradiționali din Europa să dezvolte mașini electrice mai bune, sau să reevalueze prețurile lor.

Cu toate acestea, mulți producători de automobile spun că nu intenționează să își schimbe planurile de a-și transforma gamele în mașini complet electrice, în unele cazuri cu mai mult de cinci ani înainte de 2035.

"Suntem perfect pe drumul cel bun și vom continua să împingem în această direcție", a declarat CEO-ul Stellantis, Carlos Tavares, la sfârșitul lunii iulie despre strategia EV a producătorului de automobile. "Tot ce vedem acum ne spune că vrem să mergem mai repede, vrem să mergem mai adânc, deci nu există niciun motiv să schimbăm strategia".

Dintre mărcile Stellantis, Opel are ca țintă să fie doar electrică până în 2028, iar Peugeot până în 2030, cu DS care lansează doar mașini complet electrice începând de anul viitor. Alte mărci care planifică o schimbare timpurie includ Audi (care lansează doar VE-uri complete din 2026), Volvo (linie de mașini doar electrice până în 2030) și Ford of Europe (o linie de mașini de pasageri doar electrice până în 2030).

Perioada turbulentă a anilor '20

Matthias Schmidt, care urmărește piața vehiculelor electrice din Europa de Vest pentru Schmidt Automotive Research, descrie anii următori ca fiind anii '20 turbulenți. Începând cu a doua jumătate a acestui an, a spus el, ritmul comenzilor este de așteptat să scadă, ducând la un mediu mai competitiv -- și potențial la mai multe reduceri de prețuri, așa cum au implementat cei de la Tesla.

Într-un semn al acestei incertitudini, Volkswagen Group a creat agitație în iunie când au apărut informații că își reduce producția la fabrica sa din Emden, Germania, care construiește SUV-ul electric ID4 și urmează să construiască sedanul ID7, din cauza cererii slabe.

Oficialii VW spun că se așteaptă ca comanda de VE să se recupereze când ID7 va fi lansat mai târziu în acest an, dar unii analiști au spus că mutarea celui mai mare producător de automobile din Europa indică o slăbiciune în piața VE în general.

"Există o anumită confuzie cu privire la forța pieței VE și vânzările generale, deoarece o parte din declin este sezonier", a spus Philippe Houchois, analist la Jefferies. "Iulie și august sunt luni slabe, deci acesta este un punct slab".

"Întrebarea este dacă comenzile (pentru trimestrul al treilea) se usucă", a spus Houchois pentru Automotive News Europe.

Benjamin Kibies de la Dataforce a spus că vânzările de VE în prima jumătate a acestui an au depășit previziunile, dar se așteaptă și el la o a doua jumătate mai lentă, cu o creștere pe întreg anul de aproximativ 25%, rezultând o cotă de piață de 15%.

Cifrele Dataforce arată că au fost vândute 931.174 de mașini complet electrice în acest an până în iulie, cu 45% mai mult decât în aceeași perioadă din 2022, când au fost 641.070 de vânzări.

Privind înainte către 2024, a spus el, "comenzile în scădere vor declanșa mai multe reduceri de prețuri".

"Intrăm într-o zonă în care cererea devine un gât de sticlă, și va exista mai multă competiție între mărci", a spus Kibies.

Schmidt prevede că cota de piață a VE va fi practic plană între 2022-24, mergând de la 15,1% la 16%. Abia după 2025 piața va vedea genul de salturi uriașe pe care le-a experimentat între 2019-23, a spus el (vezi graficul de mai jos).

Vânzările de VE și previziunile, Europa de Vest

Cele 18 țări din Europa de Vest reprezintă acum aproximativ 97% din toate vânzările de VE de pe continent. Se așteaptă o creștere mare după 2025, când vor fi puse în aplicare următoarele obiective CO2.

De ce ar fi acest lucru? Schmidt indică obiectivele flotei UE pentru emisiile de CO2 ca fiind principalul motiv. Următorul pas mare în reducerea emisiilor vine în 2025 (cu 15% sub ținta din 2021), astfel încât producătorii de automobile au puțin stimulent pentru a împinge vânzările de mașini electrice cu marje mai mici cu aceeași intensitate ca în 2020-21, când emisiile au fost reduse la 95 g/km.

"Nu ne așteptăm la o împingere mare până în 2025, când vin următoarele reduceri de CO2 în regiune", a spus el.

Kibies a fost de acord cu această evaluare. "Producătorii europeni își câștigă încă banii din mașinile cu ardere internă, așa că trebuie să fie atenți să nu meargă prea departe" în împingerea VE, a spus el. Dar, a avertizat, câștigarea cotei de piață VE este de asemenea importantă.

"Nu poți neglija cota ta de piață", a spus el, observând că analiștii financiari urmăresc îndeaproape să vadă dacă producătorii de automobile tradiționali, cum ar fi VW, pot transfera pozițiile lor de lider istorice către VE.

Ajutoarele care ghidează cele mai mari piețe din Europa

Ajutoarele guvernamentale, de asemenea, rămân factori cheie ai pieței VE, au spus analiștii, dar se așteaptă să scadă pe măsură ce cresc vânzările de mașini electrice, adăugând la presiunile competitive.

"Suntem încă la câțiva ani distanță de paritatea de preț între ICE și VE", a spus Kibies, observând că incentivele rămân "extrem de importante" pentru a închide această diferență de preț. În acest an, modificări mari ale stimulentelor în cele două cele mai mari piețe VE, Germania și Marea Britanie, ar putea avea un efect asupra vânzărilor.

Un efect secundar al stimulentelor este că piața VE este puternic înclinată către canalele non-retail în multe țări (vezi graficul de mai jos).

Conform cifrelor de la Dataforce, 40% din vânzările din Germania în prima jumătate au fost către cumpărătorii privați, cu aproximativ același procent către flote, iar restul de 20% către închirieri și înregistrări ale dealerilor/producătorilor. În Marea Britanie - unde VE au avantaje fiscale imense - diferența este și mai evidentă, cu vânzările de retail VE la 24% din total, cu vânzările de flote la 69%. În general, în cele cinci cele mai mari piețe europene (Germania, Marea Britanie, Franța, Italia și Spania), cumpărătorii privați au reprezentat 41% din vânzările de VE.