brand

Mașinile electrice în România: O opțiune viabilă?

Mașinile electrice în România: O opțiune viabilă?

În ultimii ani, mașinile electrice au câștigat tot mai mult teren pe piața auto mondială, iar România nu face excepție de la această tendință. În ciuda numeroaselor obstacole, precum lipsa infrastructurii de încărcare și costurile ridicate, tot mai mulți români își îndreaptă atenția spre mașinile electrice ca o opțiune de transport mai prietenoasă cu mediul înconjurător și cu buzunarul pe termen lung. În acest articol, vom analiza dacă mașinile electrice reprezintă într-adevăr o opțiune viabilă pentru români și ce provoacări și oportunități implică adoptarea lor.

Cum funcționează mașinile electrice?

Mașinile electrice sunt vehiculele propulsate de un motor electric, care utilizează energie electrică stocată în baterii sau acumulatori. Performanțele acestor mașini, precum și impactul redus asupra mediului, le-au făcut să devină din ce în ce mai populare la nivel global. Însă, în România, adoptarea lor este încă într-un stadiu incipient, datorită unor probleme precum lipsa infrastructurii de încărcare și costurile ridicate de achiziție.

Avantajele mașinilor electrice

Unul dintre principalele avantaje ale mașinilor electrice este lipsa emisiilor poluante. Aceste vehicule nu emit gaze cu efect de seră și alte poluanți, contribuind astfel la protejarea mediului înconjurător și a sănătății oamenilor.

Un alt avantaj al mașinilor electrice este costul redus de întreținere. Acestea au mai puține componente mecanice în comparație cu mașinile pe benzină sau motorină, ceea ce înseamnă că necesită mai puțină întreținere și au o durată de viață mai lungă.

De asemenea, mașinile electrice sunt considerate mai eficiente din punct de vedere energetic. Astfel, acestea oferă o autonomie mai mare și costuri de funcționare mai mici în comparație cu vehiculele cu motoare termice.

Provocări și obstacole

Cu toate avantajele lor, mașinile electrice se confruntă cu numeroase provocări în România. Una dintre cele mai mari probleme este lipsa infrastructurii de încărcare. În prezent, în țara noastră există un număr limitat de stații de încărcare, ceea ce face dificilă utilizarea mașinilor electrice pentru deplasările lungi.

Un alt obstacol în calea adoptării mașinilor electrice în România este prețul ridicat al acestora. Deși costurile de întreținere și consumul de energie sunt mai mici comparativ cu mașinile pe benzină sau motorină, prețul de achiziție al mașinilor electrice este încă destul de mare, ceea ce descurajează mulți români să facă această alegere.

Dezvoltarea infrastructurii de încărcare în România

Pentru ca mașinile electrice să devină o opțiune viabilă în România, este esențial ca infrastructura de încărcare să se dezvolte într-un ritm rapid. Deși în ultimii ani au fost făcute eforturi în acest sens, numărul stațiilor de încărcare rămâne insuficient pentru a susține o creștere semnificativă a numărului de mașini electrice pe șoselele românești.

În prezent, în România există aproximativ 1.700 de puncte de încărcare, iar autoritățile de la București și-au propus să construiască încă 30.000 în următorii patru ani. Cu toate acestea, specialiștii din domeniu consideră că această misiune este cel puțin optimistă, dacă nu chiar fantezistă, având în vedere că în ultimii patru ani au fost construite doar 85 de astfel de stații.

De asemenea, Guvernul român nu a înființat încă o instituție care să centralizeze informațiile, să genereze rapoarte și să gândească strategii în domeniu. În schimb, extinderea rețelei de încărcare este gestionată haotic de patru ministere: Ministerul Dezvoltării, Ministerul Transporturilor, Ministerul Mediului și Ministerul Energiei, care își pasează responsabilitatea de la unul la altul.

Câți români conduc o mașină electrică?

În prezent, în România sunt aproximativ zeci de mii de români care dețin un vehicul full-electric, la care se adaugă alte sute de mii care au mașini hibrid. Toți aceștia au nevoie de acces rezonabil la stațiile publice de încărcare.

În ciuda reticenței unor români față de mașinile electrice, viitorul aparține acestora. Disconfortul și timpul de așteptare pentru încărcarea lor pot fi contracarate de o politică susținută a statului pentru a crea stații de încărcare mai multe și mai rapide. Europa a pornit deja pe această cale, iar România nu are decât să se alinieze.

Rețeaua de puncte de încărcare se dezvoltă haotic, statul e absent

Marele absent în materie de strategie și coordonare a extinderii rețelei de puncte de încărcare electrică este statul. În acest moment, de proiecte privind înființarea stațiilor de încărcare se ocupă, necoordonat, Ministerul Transporturilor, Ministerul Dezvoltării, Ministerul Mediului, Ministerul Energiei și autoritățile locale.

Un studiu Deloitte din 2022 arată că dezvoltarea transportului electric este afectată de multe neclarități. Rețeaua de încărcare a mașinilor electrice face parte din Planul Național Integrat în domeniul Energiei și Schimbărilor Climatice (PNIESC). Acest plan are ca scop și creșterea ponderii energiei regenerabile în sectorul transporturilor.

Însă studiul Deloitte, Viitorul Mobilității în România 2022, constată că:

  • Nu există o „guvernanță interinstituțională care să coordoneze procesul de monitorizare, raportare, implementare și actualizare a planului din România".
  • „Nu există reguli clare privind monitorizarea, raportarea și implementarea planului";
  • „Ministerele utilizează metodologii, date și ipoteze diferite în dezvoltarea strategiilor și estimărilor specifice sectorului, fără a lua în considerare efectele și interdependențele sectoriale.

Experiențe personale și miturile în jurul mașinilor electrice

Dincolo de experiențele personale, dar și de miturile din jurul mașinilor electrice, există chestiuni concrete care vor afecta succesul obiectivelor ambițioase declarate de premier.

Unii români au experimentat deja avantajele mașinilor electrice și au început să le utilizeze în viața de zi cu zi, cum ar fi Mihai Perșa și Paul Vădeanu. Alții însă, precum Alin și Cosmin din Cluj-Napoca, consideră că mașinile electrice nu sunt încă o opțiune viabilă pentru drumurile lungi și preferă să folosească mașini pe benzină pentru aceste deplasări.

Politica și mașinile electrice în România

Adoptarea mașinilor electrice în România a devenit și o problemă politică, având în vedere că investiția în acest domeniu este văzută ca un mijloc de a reduce emisiile de dioxid de carbon și de a combate schimbările climatice.

Cu toate acestea, dezbaterea privind viitorul mobilității în România nu este tranșată la nivelul guvernului. Unele voci politice afirmă că hidrogenul ar reprezenta o soluție mai bună pentru viitorul transportului, în timp ce alții consideră că mașinile electrice pe baterii sunt soluția optimă.

Concluzie

În ciuda provocărilor și obstacolelor, mașinile electrice pot deveni o opțiune viabilă în România, dar este nevoie de eforturi susținute și coordonate pentru a dezvolta infrastructura de încărcare și pentru a sprijini adoptarea acestora în rândul populației.

Pe măsură ce tehnologia avansează și costurile scad, este posibil ca în viitor mașinile electrice să devină o alegere preferată pentru tot mai mulți români. Însă, pentru ca acest scenariu să devină realitate, este esențial ca autoritățile și industria auto să colaboreze în vederea dezvoltării unei strategii coerente și a unui cadru de susținere adecvat.