brand

3 mașini deloc sigure pentru standardele actuale, dar cu nume legendare, produse în Europa de Est

În Europa de Est a zilelor noastre se produc multe mașini bune, dar din păcate, cu excepția automobilelor Dacia din România și Skoda din Cehia, majoritatea covârșitoare a celorlalte este împodobită cu insigne ale unor mărci străine, din Vest.

În mare parte, conceptul unui automobil național a fost uitat în majoritatea țărilor din Est, cu toate că Polonia se străduiește să revină pe piață cu modelele lor complet electrice de la Izera. Dar în trecut însă, lucrurile stăteau într-un mod foarte diferit.

Majoritatea țărilor din Europa de Est se întreceau între ele urmărind să producă automobile care mai de care mai ieftine. Unele dintre ele erau chiar remarcabile, dar din păcate însă s-au pierdut în negura timpului. Nouă însă, celor de la cauțimașină.ro, ne place să dezgropăm relicve, așa că în acest articol, chiar și pentru câteva momente, ne-am gândit să aducem din nou în prim plan, în atenția publicului iubitor de mașini, câteva modele produse în Europa de Est care merită să intre în istorie.

3 mașini deloc sigure pentru standardele actuale, dar cu nume legendare, produse în Europa de Est

Polski Fiat 126p denumit și Maluch

Introducerea lui Maluch (micuțul) pe piața poloneză a fost un eveniment foarte important. Înainte de 1972, Polonia avea o mașină accesibilă pentru șoferi - Syrena, produsă de Fabryka Samochodów Osobowych (FSO). Însă capacitățile sale erau deja depășite și de aceea s-a fabricat doar cantități limitate.

În același timp, importurile din alte țări din blocul de Est erau limitate și practic era imposibil să obții o mașină produsă în Occident. Așa că, atunci când a apărut pe piață, Maluch, oficial Polski Fiat 126p, a schimbat regulile jocului. Era o mașină compactă, dar totuși potrivită pentru familiile numeroase, care plecau cu ea în vacanță urcându-și valiza pe acoperiș, așa cum putem vedea în multe fotografii datând din anii 1970 și 1980.

3 mașini deloc sigure pentru standardele actuale, dar cu nume legendare, produse în Europa de Est

Zastava Yugo

Yugo este o mașină care nu are nevoie de nicio prezentare, deoarece infamia ei dăinuie până în zilele noastre. Car Talk, venerabilul program auto produs de National Public Radio din America, a declarat-o cea mai proastă mașină a mileniului în 2011. „Cel puțin avea geamuri încălzite, astfel încât mâinile să rămână calde în timp ce împingeai”, a spus un fan al programului.

Pe de altă parte, chiar dacă prost construit, Yugo era cel puțin ieftin și criticile nu l-au împiedicat în niciun fel pe producător să lanseze foarte multe variante. Yugo Florida de exemplu a fost versiunea sedan de lux. Dar mai era și Yugo Cabrio - decapotabilul.

Dacă Yugo ar fi rămas în Iugoslavia, probabil că nu și-ar fi câștigat niciodată proasta reputație pe care o are astăzi. Dar o decizie fatidică de a încerca să vândă mașina în Statele Unite în 1984 i-a adus lui Yugo această reputație de mașină proastă la nivel mondial.

3 mașini deloc sigure pentru standardele actuale, dar cu nume legendare, produse în Europa de Est

Dacia 1300

Producătorul român de automobile Dacia (în prezent deținut de Renault) a ajuns celebru în întreaga lume pentru modelul Logan - o mașină de familie mică, accesibilă și impecabilă la capitolul fiabilitate. Logan este din multe privințe succesorul Daciei 1300 (mai târziu 1310), bazat pe Renault 12 și produs pentru prima dată în 1969. Pentru românii de odinioară, această Dacie era ca un membru al familiei. Cam orice fotografie a unui oraș românesc din anii 1970 și 1980 are în ea măcar o Dacie, iar multe chiar Dacii singure.

Pe lângă faptul că era o opțiune viabilă pentru familiști, această mașina a fost menită să reducă dependența României de importuri și să cultive relații economice cu Europa de Vest, în special cu Franța. La fel ca în Polonia, existau liste de așteptare pentru această mașină, lungi de ani de zile. Iar în ceea ce privește accesibilitatea, nu o putem numi chiar un chilipir pentru că tot costa cât trei salarii medii anuale.

Spre deosebire de Yugo, Dacia 1300 este văzută cu ochi buni. Pentru vremea sa, această mașină era destul de avansată, sigură și fiabilă și mult mai confortabilă decât majoritatea celor produse în Blocul de Est. Cu toate acestea, fiabilitatea era oarecum relativă deoarece mulți dintre părinții și bunicii noștri își amintesc cum Daciile lor se defectau frecvent. Un lucru interesant însă este faptul că persoanele mai în vârstă insistă că Daciile realizate în primii patru sau cinci ani de producție au fost cele mai bune, deoarece erau mai aproape de planurile originale Renault 12. Iar noi nu putem decât să-i credem pe cuvânt deoarece acum e puțin cam târziu să mai testăm adevărul.